Verse kruiden? De ideale zoutvervanger!

Zo geef je je gezonde gerechten kleur en smaak

Natuurlijk kun je met een snufje zout je gerechten extra smaak geven. Maar verse kruiden bieden meer smaakmogelijkheden, geven je gerecht kleur én zijn ‘liever’ voor je gezondheid.

Gemiddeld krijgt een Nederlander zo’n 9 gram keukenzout per dag binnen. En dat is veel, want we hebben maar 1 tot 3 gram zout per dag nodig. De Hartstichting en het Voedingscentrum adviseren maximaal 6 gram zout per dag. Teveel zout is namelijk slecht voor je nieren, vergroot de kans op een hoge bloeddruk en kan leiden tot botontkalking. Voor je gezondheid is het dus verstandig te minderen met zout. Natuurlijk wil je niet minder smaak als je zout mindert. Daarom zijn verse kruiden ideaal. Lekker geurig en aromatisch!
 

Lekkere combi’s

  • Zout door het gehakt als je gehaktballen maakt? Vervang het door fijngeknipte bieslook, platte peterselie of bladselderij.
  • Juspoeder door de jus voor over de aardappels? Stoof liever blaadjes lavas (maggiplant) mee voor een pittig zoute smaak. Lavas is ook een goede smaakmaker in stoofschotels, soepen en bouillon.

  • Een gebakken eitje? Strooi er bieslook of peterselie over. En bak salie mee in je omelet.

  • Ook lekker: rozemarijn op aardappels uit de oven, dille over een broodje met zalm of munt door een frisse groene salade met tuinerwten.
  • Basilicum past perfect in gerechten met tomaat en in mediterrane soepen, sauzen en salades.

  • Dragon combineert goed bij vis, aardappels, kip en is lekker in eiergerechten.

  • En bouillon? Die maak je zelf van ui, wortel, bleekselderij, eventueel kip en vooral veel verse kruiden. Vries eventueel kleine porties bouillon in die je later weer kunt gebruiken om sauzen en jus op smaak te brengen!

Begeleiding van de online voedingscoach

Wil je wat vaker gezond koken en kun je wel wat hulp gebruiken? Met de online coach in de SamenGezond-app krijg je een steuntje in de rug. De coach stelt je vragen, geeft je praktische tips en helpt je met het behalen van je doelen. Heb je een doel behaald? Dan verdien je SamenGezond-punten. Lees meer »


Verse kruiden bewaren

Heb je kruiden over? Wikkel ze in keukenpapier dat je licht vochtig hebt gemaakt. Bewaar de kruiden met het keukenpapier in een afgesloten plastic zak in de koelkast. Een bosje blijft zo wel 2 weken goed! Invriezen kan ook. Was de kruiden, hak ze fijn en verdeel ze vervolgens over een ijsblokjesvorm. Schenk er water over en vries de ijsblokjes met kruiden in. Zo heb je mooie porties om toe te voegen aan bijvoorbeeld soepen en sauzen. Of ga voor verse kruiden in potjes op terras of balkon of leg een kruidentuintje aan.