Zo werkt GPS

GPS Checklist - voor je start

Niets is frustrerender dan wanneer jij je hebt ingespannen en je activiteit achteraf niet goed is geregistreerd. Helemaal omdat je hierdoor dan beweegminuten misloopt die meetellen voor jouw Weekdoel.

Veel problemen komen door een slecht/minder GPS-signaal. Wanneer je GPS op je telefoon hebt aangezet, wordt je locatie ingeschat op basis van weerkaatsingen van een signaal tussen GPS-satellieten en de GPS-chip in je telefoon. In deze weerkaatsingen kunnen, ook tijdens het opnemen van een activiteit, onjuistheden plaatsvinden. Dit herken jij bijvoorbeeld door rechte lijnen in je activiteit  of het ontbreken van een gedeelte van jouw route.

Helaas kunnen we ontbrekende gegevens in jouw activiteit niet voor je 'invullen', zodat de activiteit alsnog goedgekeurd wordt. Daarom op deze pagina tips hoe je je GPS zo goed mogelijk kunt instellen.

Een opmerking vooraf: zorg dat je altijd de juiste activiteit kiest. Een activiteit met een fietssnelheid, terwijl je in de app aan het wandelen bent, wordt automatisch afgekeurd en niet beloond.

GPS - Algemene tips

  • Zo heb jij een goed GPS-signaal!

GPS-Android

  • Zelf je GPS-signaal verbeteren

GPS-iOS (Apple)

  • Zelf je GPS-signaal verbeteren

Een paar laatste opmerkingen

  • Zelfs als je met je telefoon op dezelfde plaats en in dezelfde omgeving staat, kan het GPS-signaal de ene dag uitstekend zijn en de andere dag veel minder. Je telefoon moet het signaal van ongeveer vijf satellieten ontvangen om je locatie nauwkeurig te schatten. Omdat de positie van de satellieten, maar ook het weer (denk aan dichtbewolkt of onbewolkt), constant kan veranderen, heb je zelf niet volledig invloed op de werking van GPS. De exacte oorzaak van slecht werkende GPS is daarom vaak moeilijk vast te stellen.
  • Blijven de GPS problemen (die je niet alleen ervaart met de SamenGezond-app) ondanks deze tips aanwezig, dan kun je contact opnemen met je telefoonprovider/-fabrikant om je verder te helpen.
  • Soms kunnen problemen ook te maken hebben met de instellingen op je telefoon. Controleer hier of je telefoon goed is ingesteld.
  • Ben je van mening dat je activiteit onterecht is afgekeurd, ga dan naar ons helpcentrum en stuur een screenshot van je activiteit. Je kunt dit doorgeven via 'het contactformulier' onderaan het artikel.