Belangrijk voor je mentale gezondheid!

Bewegen vermindert stress en vergroot je zelfvertrouwen

Dat regelmatig bewegen goed is voor je lichaam, weet iedereen. Inmiddels wordt steeds duidelijker dat beweging ook belangrijk is voor je mentale gezondheid. Bewegen vermindert stress en vergroot je zelfvertrouwen. Bovendien is er steeds meer bewijs dat het de kans op Alzheimer vermindert.

Je kent het wel: je hebt een slecht humeur of maakt je druk om iets. Na een wandeling met de hond of een stuk hardlopen voel je je meestal een stuk beter. Daarvoor zijn verschillende redenen.
 

Blijmakers

Door flink te bewegen komen er stofjes in je hersenen vrij, endorfines. Dit zijn blijmakers, die ervoor zorgen dat je je prettig en tevreden voelt. Ga maar na: als je veel stress hebt, voel je je uitgeput en opgejaagd. Na een avond flink sporten of een lange wandeling ben je ook moe, maar voel je je voldaan.
 

Verminder stress

Steeds meer mensen hebben last van langdurige stress, wat kan leiden tot een burn-out. Stress veroorzaakt slaapproblemen en een verminderde weerstand. Door lekker veel te bewegen ga je juist beter slapen en verbeter je ook je afweer.
 

Beter slapen

Met een goede conditie zul je makkelijker in slapen vallen en ook dieper slapen. Zo laad je je batterij goed op. Slaap je slecht, probeer dan gedurende de dag meer te bewegen. Als het even kan buiten, want ook voldoende daglicht is belangrijk voor je nachtrust. Een wandelingetje tussen de middag kan al veel verschil maken. Let op! Intensief sporten doe je liever niet laat op de avond. Het sporten maakt je actief, waardoor je moeilijker in slaap valt. Yoga is juist een fijne manier om de dag af te sluiten. Je spieren ontspannen en je maakt je hoofd leeg.
 

Blijf jong

Er is veel wetenschappelijk bewijs dat regelmatig bewegen de kans op Alzheimer vermindert. Dat zit zo: door te bewegen ontstaat er een betere doorbloeding in de hersenen, wordt de aanmaak van nieuwe hersencellen gestimuleerd en ontstaan er meer verbindingen. Dat is goed voor de werking van je hersenen en voor je geheugen. Ook verkleint dit de kans op een beroerte.
 

Wat ben je mooi!

Als je veel beweegt, en daarnaast gezond eet, blijf je makkelijker op gewicht. Misschien val je zelfs af. Je maakt meer spiermassa aan en verbetert je houding. Ook stimuleert beweging de doorbloeding van je huid waardoor je meer kleur krijgt op je gezicht. Kortom: je ziet er beter uit. Daardoor voel je je beter over jezelf en dat straal je uit. Zo vergroot bewegen je zelfvertrouwen. Mooi meegenomen: meer zelfvertrouwen vermindert stress en sombere gevoelens.
 

Minder somber

Er zijn veel experimenten gedaan met bijvoorbeeld hardlopen tegen een depressie. Het lijkt erop dat regelmatig sporten de kans op een psychische aandoening aanmerkelijk verkleint. Of sporten ook helpt bij herstel, daarop geeft de wetenschap geen eenduidig antwoord, hoewel er veel positieve ervaringen zijn. De bekende psychiater Bram Bakker gebruikt hardlopen als therapie bij mensen met een depressie: ‘Je kunt niet piekeren tijdens het hardlopen.’
 

Meer weten?

De bekende neuropsycholoog Erik Scherder legt op heldere en boeiende wijze uit hoe het zit met (niet) bewegen en Alzheimer. Bekijk zijn presentaties op universiteitvannederland.nl.