Goed voor je hart

Houd je hart gezond

Je kunt veel zelf doen voor een gezond hart. Met gezonde voeding, een stress- en rookvrij leven, een gezond gewicht en voldoende beweging kom je een heel eind. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? We hebben handige tips, zelftests en producten voor je klaargezet. Of ga aan de slag met onze gratis app en laat je coachen. Succes! 

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid. Doe mee, zodat we de onderwerpen en categorieën kunnen laten zien die bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Wat doe jij voor een gezond hart?

Je hart is je belangrijkste orgaan. Hoe gezond jouw hart is hangt van verschillende factoren af. Belangrijk zijn onder andere je bloeddruk, cholesterol, buikomvang en BMI. Als je weet hoe je ervoor staat, kun je op tijd bijsturen. Zo verklein je de kans om ziek te worden.

Verdiep je dus eens in de risicofactoren voor het krijgen van hart- en vaatziekten. Wist je dat je meer risico loopt als je een hoge bloeddruk hebt, als je te zwaar bent, als je rookt of als hartaandoeningen in de familie voorkomen? Ook stress verhoogt de kans op hartproblemen: bij een stressvolle gebeurtenis heeft je hartspier extra zuurstof nodig en vormen bloedstolsels zich sneller. Hierdoor heb je een grotere kans op pijn op de borst of een hartinfarct. Wil je weten hoe jij ervoor staat, dan kun je de persoonlijke gezondheidscheck doen. Daarmee breng je je gezondheidsrisico's in kaart.

Gelukkig kun je veel zelf doen voor een gezond hart. Kom in beweging, eet gezond, vermijd stress en rook niet. Soms kun je wel wat hulp gebruiken om gezonde keuzes te maken. Wil je ook je leefstijl aanpassen door minder zout te eten, meer water te drinken of vaker te wandelen? De coach in de SamenGezond-app helpt je hierbij. 

Download de app