Gezonder eten

Feiten & fabels, tips, coaching en meer

Gezond eten biedt veel voordelen. Het is alleen niet altijd makkelijk om je eetgewoonten te veranderen. Daarom vind je hieronder interessante artikelen, producten en recepttips voor een gezond eetpatroon.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid. Doe mee, zodat we de onderwerpen en categorieën kunnen laten zien die bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?
background

Wil jij gezond(er) eten?

De eerste stap is dat je weet wat gezond eten is. Kies zoveel mogelijk voor onbewerkte producten. Gezond eten begint bij het kiezen van vooral gezonde voedingsmiddelen. Goede keuzes zijn bijvoorbeeld groente, fruit, peulvruchten, ongezouten noten, vette vis en vloeibare oliën. ​Door gezond te eten, krijg je vanzelf voldoende voedingstoffen binnen. Deze voedingsstoffen zorgen ervoor dat je lichaam functioneert. Daarnaast vergroot je de kans dat je gezond oud wordt, door gezond te eten! Iedere voedingsstof heeft zijn eigen functies en kenmerken. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je teveel van een bepaalde voedingsstof binnenkrijgt. Denk aan zout, suiker of verzadigd vet. ​

Je kunt dit bijvoorbeeld bereiken door zelf je maaltijden te bereiden. Op deze manier heb jij de controle wat je eet. Vermijd hierbij het gebruik van kant-en-klaarmaaltijden en pakjes en zakjes. Deze bevatten vaak veel zout. ​Gezonde eetgewoontes zijn ook van belang. Denk aan hetzelfde ritme iedere dag en maximaal 7 eetmomenten op een dag. Daarnaast is het belangrijk dat je bewust van je maaltijden geniet en er echt even voor gaat zitten. ​​​

Wij werken samen met de diëtisten en leefstijlcoaches van MyDailyLifestyle, omdat zij motiveren en helpen tot een blijvende verandering van een gezonde leefstijl.​ Ook geeft SamenGezond adviezen en tips conform de richtlijnen van het Voedingscentrum en hanteert de Richtlijnen Goede Voeding (2015) van de Gezondheidsraad

Wat is gezond eten?

Als het gaat om gezonde voeding is er online veel informatie te vinden. De een zegt dat vegetarisch eten het meest gezond is, terwijl de ander zweert bij een suikervrij dieet. In ieder geval is het bekend dat voeding van invloed is op je gezondheid. Onze westerse voeding staat erom bekend welvaartsziekten in de hand te werken. De Nederlandse Gezondheidsraad stelt dat het mediterrane dieet, het DASH-dieet en het Nordic dieet gezonde voedingspatronen zijn. Mensen die zo’n voedingspatroon aanhangen, hebben over het algemeen een gezondere bloeddruk en een lager risico op het ontwikkelen van metabool syndroom, hart- en vaatziekten, diabetes en darmkanker. Wil jij gezonder gaan eten? Dan is belangrijk om jezelf gezonde eetgewoonten aan te leren die je ook makkelijk vol kunt houden. 

Hoe kan ik gezonder eten?

Gezonder eten kan je heel makkelijk bereiken door bewuster te gaan eten. Dat begint al met een gezond ontbijt. Ook het koken van gezondere gerechten kan veel verschil maken. Dit hoeft niet perse ingewikkelder of duurder te zijn dan je gewend bent. Heb je even geen inspiratie voor een gezonde maaltijd? Er zijn genoeg gezonde makkelijke recepten te vinden waarmee je snel een verantwoorde maaltijd op tafel zet. Ook voor kinderen is er genoeg keus in lekkere en gezonde kinderrecepten voor bijvoorbeeld het avondeten. Heb je goede voornemens voor gezond eten? Begin dan met kleine stapjes. Ga je te fanatiek van start, dan heb je grote kans dat je na een week uitgeput in de keuken staat en besluit om patat te halen. Alles in één keer veranderen hou je niet vol. Begin maar eens met fruit bij het ontbijt bijvoorbeeld. Als die gewoonte is ingesleten, maak je een volgend voornemen. Het gaat minder snel, maar het is wel veel gemakkelijker om vol te houden.

Wat is gezond eten volgens de Schijf van Vijf?

Het wordt aangeraden om 3 maaltijden per dag te eten. Kies daarbij zoveel mogelijk voor volkoren producten, die bevatten veel vezels. Zo krijg je een verzadigd gevoel en heb je minder trek in tussendoortjes. Krijg je toch trek tussendoor? Kies dan voor gezonde tussendoortjes, zoals fruit of noten in plaats van snoep en koek. Maar niet alleen eten, ook drinken kan vaak gezonder. Ben je gewend om veel frisdrank en suikerhoudende dranken te drinken? Dan kan je dit makkelijk aanpassen door te kiezen voor gezond drinken als water of thee of minder caloriehoudende dranken. 

Als je volgens de Schijf van Vijf eet, eet je niet alleen gezonder maar ook duurzamer. 2 vliegen in 1 klap dus! Met duurzaam eten kun je je milieu-impact tot wel 50% verlagen. Een duurzaam eetpatroon bestaat uit veel groente en fruit, peulvruchten en granen, en minder vlees en zuivel. 

Soms kan je wel wat hulp gebruiken om de juiste keuzes te maken in je voeding. Wil je ook je voedingspatroon aanpassen door bijvoorbeeld minder vlees te eten, meer groente te eten of meer water te drinken? De coach in de SamenGezond-app helpt je hierbij. 

Download de app