Gezonde tussendoortjes

Tips en ideeën om gezond te snacken

Natuurlijk is het lekker om af en toe iets tussendoor te eten, maar je lichaam heeft het in principe niet nodig. Wil je minder snoepen, of inspiratie voor voedzame snacks? Ga aan de slag met onze tips en zelftests of krijg hulp van een diëtist. 

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?

Gezonde tussendoortjes 

Tussen het ontbijt en de lunch is het helemaal niet gek dat je trek hebt in een tussendoortje. Maar hoe hou je de tussendoortjes gezond? En welke traktaties zijn gezond? En hoe gezond zijn smoothies? Antwoorden op deze vragen vind je op SamenGezond. 

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Gezonde tussendoortje kiezen hoeft niet moeilijk te zijn. Pak een stuk fruit, snoeptomaatjes, kleine komkommertjes. Groente en fruit hebben goede voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen. Je kan hiermee eindeloos variëren en vaak hebben groente ook weinig calorieën en kan je er veel van eten. Probeer het wel bij vers fruit te houden want daar zitten meer voedingsstoffen in. Een klein handje noten per dag is ook goed. Dit komt door de goede vetten die in noten zitten en het bevat ijzer, vitamine E en vitamine B1. Het maakt niet uit wat voor noten als ze maar ongezouten zijn. Nog meer lekkere snacks zijn: schaaltje yoghurt met honing, olijven, smoothie of een kommetje soep.

Tips voor gezonde tussendoortjes 

Soms is het lastig om onderweg, op school, of na het sporten een gezonde snack te nemen. Maar moeilijk hoeft het niet te zijn. Voor onderweg kan je omeletrolletjes mee nemen. Voor op school zijn havermoutpannenkoekjes ideaal en voor of na het sporten kan je kiezen voor een fruitsmoothie.

Wil je ook nog beloond worden voor je gezonde snacks, upload dan je foto op SamenGezond.nl. Ook voor de feestdagen zijn er genoeg gezonde hapjes die je kunt maken. Het is makkelijker en lekkerder dan je denkt. Maak bijvoorbeeld een broodstol met amandelmeel, rozijnen, peer en volkoren brood. 

Wil je vaker gezonde tussendoortjes nemen? Ga aan de slag met onze tips en zelftest. Wil je advies van een expert, vraag dan leefstijladvies aan. Daarnaast biedt SamenGezond je dat steuntje in de rug. Download de app en ontvang relevante voedingstips van je persoonlijke coach.