Gezonde lunch voor op school? Zo doe je dat!

Lunch, drankjes & tussendoortjes

Iedere dag twee boterhammen met kaas en jam, een beker melk, een beker ranja en een tussendoorkoek mee naar school? Dat kan. Maar met wat variatie maak je de lunch voor school niet  alleen leuker maar ook gezonder. We geven je ideeën voor de lunchbox, de drinkbeker en het tussendoortje.

1. Gezonde lunch voor school

Of een gezonde lunch voor een kind ook een lekkere lunch kan zijn? Jazeker: een wrap met een plakje kipfilet, sla en komkommer, of besmeerd met kruidenkaas en gevuld met groenten, een opgerolde omelet, een puntje van een groentequiche die je over hebt van de dag ervoor, een volkorenpannenkoekje met plakjes appel en kaneel, een restje quinoasalade, couscous of pastasalade van de avond ervoor, een gekookt eitje, snoeptomaatjes, worteltjes, plakjes komkommer of radijs. Zo geef je de lunchbox van je kind meteen wat kleur en is het een feestje voor je kind om op school gezond te eten.

Ga je toch liever voor brood, kies dan voor volkoren boterhammen. Maar wissel de lunch voor op school ook af met volkoren knäckebröd of een volkoren mueslibol.

2. Gezonde drankjes voor school

Een beker aanmaaklimonade of een pakje sap bevatten een aardige hoeveelheid suiker. Die hoeveelheid suiker kun je al minderen door wat minder limonade in de beker te doen en juist wat meer water. Door geleidelijk van ‘sterke’ naar ‘slappe ranja’ toe te werken, heeft je kind het waarschijnlijk niet eens in de gaten. Gewoon water drinken kan natuurlijk ook. Je kunt dit extra aantrekkelijk maken door je kind een leuke drinkbeker te laten uitzoeken en deze te vullen water met schijfjes komkommer en takjes munt, met plakjes sinaasappel en een kaneelstokje of met aardbeien en blauwe bessen. En op koude dagen kun je een kleine thermoskan thee meegeven. Varieer lekker in smaakjes of geef eens verse muntthee mee.

Geef je graag voor bij de boterham een beker melk of karnemelk mee? Doe dit liever alleen als de beker gekoeld bewaard kan worden. Veel scholen hebben koelkasten speciaal voor het bewaren van de bekers met zuivel. Of misschien krijgt je kind wel schoolmelk? Er zijn ook kleine pakjes houdbare melk te koop om mee te nemen. Die zijn buiten de koelkast houdbaar.

3. Gezonde kinderhapjes

Sommige scholen hebben als regel dat voor de ochtendpauze alleen fruit meegenomen mag worden. Een mooie regel, zeker als je je bedenkt dat kinderen van 4 tot 8 jaar dagelijks 150 g fruit nodig hebben en kinderen van 9 tot 13 jaar zelfs 200 gram. Door het voor alle kinderen gelijk te houden – ‘in de pauze in de ochtend eten we fruit’ – ontstaan er ook geen scheve gezichten of een ruilhandel op het schoolplein.

Geef je fruit mee? Varieer dan. Vandaag een appel, morgen een sinaasappel en overmorgen een kiwi. Of maak in de ochtend een fruitsalade, geef je kinderen er een bakje met een vorkje van mee en snoep zelf de rest op. Maak het kleine kinderen makkelijk door de appel alvast in kwarten te snijden en het klokhuis te verwijderen of door mandarijnen te pellen.

Is er geen ‘fruitbeleid’ op school? Je geeft iets gezonds mee als je kiest voor rauwkost, een kleine krentenbol, een rijstwafel, een klein bakje studentenhaver of 2 crackers op elkaar met een laagje pindakaas ertussen.

Stel je voedingsvragen aan een diëtist

Als ouder wil je er graag zeker van zijn dat je kind gezond eet, want dit levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling. Maar wat is nou echt gezond? En hoe kan jouw gezin op een makkelijke manier net iets gezonder eten?

Via SamenGezond beantwoordt een geregistreerd diëtist jouw specifieke vragen in een videoconsult van 30 minuten. Waar en wanneer het jou uitkomt. De diëtist gaat in op jullie eetgewoontes en geeft praktisch toepasbare tips waarmee je eenvoudig zelf aan de slag kan. Heb je een algemene vraag? Stel deze nu gratis aan een diëtist. 

Stel je gratis vraag aan een diëtist
Of plan een consult in voor een persoonlijk advies