Gezonde hapjes voor de feestdagen

Culinaire verwennerij én lekker in je vel

De feestdagen komen er weer aan. Een periode vol gezelligheid en uitgebreid samen tafelen. Daar wil je natuurlijk van genieten, maar ook in december kan het fijn zijn om een gezonde balans te houden in je eetpatroon. Dat is makkelijker (en lekkerder) dan je misschien denkt! Met onderstaande tips van TastyBasics zet je heerlijke, gezonde hapjes op tafel. Ideaal voor een feestelijke brunch of high tea.

Een gezond eetpatroon draait om de juiste balans van voedingsstoffen. Dit is een belangrijke voorwaarde voor gezond ouder worden. Producten die zo min mogelijk zijn bewerkt (zogeheten whole foods) bevatten een natuurlijke balans aan voedingsstoffen en zijn daarom het gezondst. Bovendien zorgen ze dat je meer energie krijgt en minder last hebt van ‘indutmomentjes’; zeker dat laatste komt nog weleens voor tijdens de feestdagen. Blijf lekker fit en kies voor gezonde hapjes met whole foods als basis!
 

1. Broodstol

Ingrediënten (voor 4 personen):

  • 50 g amandelmeel
  • 25 g blanke rozijnen
  • 30 g peer
  • 4 plakjes volkoren of koolhydraatarm* brood (bijvoorbeeld TastyBasics Brood)

Bereidingswijze (25 minuten):

1. Stoom het brood voor 8 minuten op 100 graden of dompel het brood kort onder in kokend water.

2. Pureer of blend de peer en rozijnen samen tot een mooie gladde puree.

3. Roer de amandelmeel met een spatel door het gepureerde fruit en meng het tot een mooie gladde massa.

4. Leg een vel huishoudfolie op de werkbank en leg daarop het plakje gestoomde brood.

5. Rol het plakje brood uit met een deegroller.

6. Doe de amandelmassa in een spuitzak en spuit het over de breedte van het brood. 

7. Rol met behulp van de folie strak op.

Tip: strooi krenten en/of noten bij het amandelspijs en serveer het brood met boter.
 

2. Kerst toastjes

Volkoren of koolhydraatarm* brood kun je ook heel goed serveren bij de borrel. Snijd feestelijke sterren van het brood en beleg deze bijvoorbeeld met:

  • Oude kaas, rucola en geitenkaas
  • Haring, appel, rode biet en radijs
  • Zalm, roomkaas en dille
  • Geitenkaas, rucola en geroosterde pijnboompitten
     

3. Fruitmuffins

Het is leuk om iets te serveren dat je zelf gebakken hebt. Bananenbrood bijvoorbeeld, van banaan, havermout en noten. Lekker én gezond. Ook met de TastyBasics Mix voor Fruitcake maak in een handomdraai een feestelijk, verantwoord tussendoortje. Je kunt de mix ook gebruiken om fruitmuffins te maken. Tip: voeg 2 handjes blauwe bessen toe aan het beslag. Eén plakje fruitcake (of een fruitmuffin) bevat 80% minder koolhydraten dan een broodje kaas en 3 keer zoveel vezels als een broodje jam of kaas. Nog een voordeel: deze cake verzadigt heel goed.
 

Voor elke gelegenheid

Bovenstaande recepten komen natuurlijk niet alleen van pas tijdens de decembermaand. Ook tijdens andere feestjes of bijvoorbeeld tijdens uitjes naar een pretpark of festival kan het een uitdaging zijn om gezond te eten. Op deze plekken vind je doorgaans veel koolhydraatrijke producten. Neem de regie in handen door zelf iets mee te nemen en/of te bereiden. Ontdek dat dit niet alleen gezonder is, maar vaak ook nog veel lekkerder!

* Als je gezond eet volgens de Schijf van Vijf, dan neem je producten die volgens de laatste wetenschappelijke inzichten goed zijn voor je lichaam. Wil je minder koolhydraten eten, begin dan met het verminderen van koolhydraatrijke voedingsmiddelen die niet in de Schijf van Vijf staan, zoals koek, gebak, snoep en frisdrank. Kies bij brood, rijst en pasta voor de volkorenvarianten.