Drankje doen? Zonder suiker graag!

Ga aan de slag met zelfgemaakte drankjes

Frisdrank zoals cola zit bomvol suiker. Een blikje bevat ongeveer 7 suikerklontjes. Maar wist je dat ook fruitsap, dubbeldrank, gezoete zuiveldrank en ijsthee heel veel suiker bevatten? En we drinken er heel wat van in Nederland. Mannen gemiddeld 325 ml per dag, vrouwen zo’n 240 ml. Dat kan anders!

In de nieuwste Richtlijn goede voeding van de Gezondheidsraad zijn wetenschappelijke artikelen over voeding op een rij gezet en daarna vertaald in praktische voedingsadviezen. Volgens de Gezondheidsraad moeten we zo min mogelijk suikerhoudende dranken drinken. Waarom? Omdat dranken met suiker een negatief effect hebben op je gezondheid: met 1 a 2 glazen suikerhoudende dranken per dag verhoog je al je risico op het ontwikkelen van diabetes type 2.

Daarnaast blijkt uit een onderzoek dat het drinken van suikerhoudende dranken de kans op overgewicht vergroot. Vooral doordat suikerhoudende dranken geen verzadigend gevoel geven. Mensen gaan er niet minder om eten, ondanks dat het lichaam al calorieën via frisdrank heeft binnengekregen. Een gezonde voeding, en dus ook gezond drinken, is belangrijk om ziektes als het metabool syndroom en diabetes type 2 te voorkomen.

Gezonde én lekkere dranken zonder toegevoegd suiker

Natuurlijk kun je kiezen voor thee en koffie zonder suiker. Varieer in smaak thee of voeg eens een smaakje aan je koffie toe in de vorm van kaneel, gemberpoeder of nootmuskaat. Water (met koolzuur) kan altijd. Ook melkproducten zonder toegevoegd suiker zijn een prima alternatief voor de zuiveldranken waar wel suiker aan is toegevoegd. Je kunt ook deze feestelijke, gezonde drankjes maken voor verschillende gelegenheden:

Homemade ijsthee

Zet een pot sterke thee en laat die minstens een uur trekken. Verwijder de theezakjes (of de losse thee). Halveer 1 citroen, pers de helft uit en voeg het sap toe aan de thee. Snij de rest van de citroen, plus 1 limoen, in dunne plakjes en voeg die toe aan de thee. Laat de ijsthee verder afkoelen in de koelkast. Serveer de thee met ijsklontjes.

Fruitwater

Vul een kan met water uit de kraan. Voeg fruitige smaakmakers toe die je een tijdje laat trekken. Lekkere combinaties: partjes limoen met blaadjes munt, aardbeien met plakjes citroen, plakjes sinaasappel met stokjes kaneel, bevroren klein fruit zoals frambozen met muntblaadjes of schijfjes peer met granaatappelpitjes.

Suiker op het etiket

  • Dranken met toegevoegde suikers zijn dranken waarin suikers zoals sucrose, fructose of glucose zijn toegevoegd.
  • Fructose (vruchtensuiker) en lactose (melksuiker) zijn suikers die van nature in dranken kunnen zitten. Deze tellen mee als ‘gewone’ suiker. 
  • Fabrikanten mogen op etiketten van producten waaraan geen suiker is toegevoegd ‘ongezoet’ of ‘zonder toegevoegde suikers’ zetten. Deze producten kunnen eventueel wel de van nature aanwezige suikers bevatten.
  • De termen ‘ongezoet’ en ‘zonder toegevoegde suikers’ mogen ook op etiketten staan van producten die gezoet zijn met kunstmatige zoetstoffen.
  • Als het product van nature aanwezige suikers bevat (zoals fructose) dan hoort de fabrikant ‘dit product bevat van nature aanwezige suikers’ op het etiket te vermelden.
  • In light-frisdranken is al het suiker of een deel van het suiker vervangen door zoetstoffen. De term ‘light’ mag worden vermeld als het gehalte aan suikers (of vet) minimaal 30% lager is dan een vergelijkbaar product.
 
  • www.nejm.org/doi/pdf/10.1056/NEJMoa1203034
  • Voedselconsumptiepeiling (VCP) 2007-2010
  • Richtlijnen goede voeding 2015 van de Gezondheidsraad
  • www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/suiker.aspx