Gezond sporten

Zo doe je dat

Sporten is goed voor je, maar een blessure kan je sportplezier aardig vergallen. Lees daarom hoe je spierpijn en blessures kunt voorkomen en waarom rust en herstel na sporten belangrijk is.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?

Gezond sporten

Iedereen weet dat sporten goed voor je is. Maar het is prettig als je blessures kan voorkomen. Verder is het belangrijk om af en toe rust te nemen zodat je goed kan herstellen na het sporten. Kortom sporten is gezond voor je lichaam en geest.

Waarom is sporten gezond?

Sporten doe je niet alleen om in vorm te komen maar ook om in vorm te blijven. Door actief te sporten kan je verlies van spierkracht en gewrichtsslijtage grotendeels voorkomen. Je beschermt hierdoor jezelf tegen overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Dus ook al heb je geen zin om te sporten, je kan toch beter maar wel gaan.

Daarnaast heeft bewegen ook invloed op je mentale gesteldheid. Je kan door te gaan sporten je minder depressief voelen.

Hoe vaak sporten is gezond?

De hoeveelheid sport wat gezond is hangt af van wat je gewend bent. Ben je topsporter dan kan je prima elke dag sporten. Sport je nooit? Dan kan je het beter rustig opbouwen. Je lichaam moet dan wennen aan de belasting en heeft tijd nodig om te herstellen.

Sporten en rust houden

Als je veel sport is rust net zo belangrijk, maar hoe weet je nu wanneer je toe bent aan rust. Er ligt geen schema klaar voor hoeveel rust je nodig hebt. Zo kan een topsporten veel meer trainen, maar als je niet veel gewend bent zal dit voor je niet goed zijn. Begin je met sporten dan kan je beter de dag na het sporten rust houden. Mocht je na verloop van tijd merken dat het steeds slechter gaat en je spierpijn houdt dan kan je beter langere rustpauzes inlassen. Luister vooral goed naar je lichaam.