Gezond snacken

Tips voor verantwoorde tussendoortjes

Gezond snacken hoeft niet per se moeilijk te zijn. Met een beetje creativiteit zorg je voor lekkere én verantwoorde tussendoortjes.

Natuurlijk is het lekker om af en toe iets tussendoor te eten, maar je lichaam heeft het in principe niet nodig. Heb je trek, kies dan voor gezonde tussendoortjes of eet alvast een deel van je volgende maaltijd. Voor je tanden is het beter om niet vaker dan 7 keer per dag iets te eten of drinken. Dat zijn dus 3 maaltijden en eventueel 1 tot 4 keer iets tussendoor.

Voorbeelden van snacks die voedzaam en gezond zijn

Fruit

Vers fruit bevat vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels. Daarnaast geven ze een verzadigd gevoel, waardoor je minder geneigd bent om ongezond te snacken. Zorg daarom voor voldoende fruit in huis of in je tas voor mee naar school of werk. Een appel, mandarijn, of bakje met bosbessen of stukjes meloen bijvoorbeeld. Nog lekkerder: maak er spiesjes of een fruitsalade van. Geen trek in vers fruit, denk dan aan een handje gedroogde vruchten, zoals pruimen, abrikozen, dadels, of rozijnen.

Groenten

Ook groenten zijn een goede leverancier van voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen. Denk aan snackgroenten, zoals plakjes komkommer en rauwe worteltjes, stukjes paprika, radijsjes, bloemkoolroosjes of cherrytomaatjes bijvoorbeeld. Je kunt eindeloos variëren. De meeste groenten zijn nog lekkerder met een dip van hummus of hüttenkäse met wat peper.

Noten

Een klein handje noten per dag is gezond, onder andere vanwege de goede vetten. Maar ze leveren ook ijzer, vitamine E en vitamine B1. Komt dat nog eens goed uit, want noten zijn de ideale snack. Walnoten, pistachenoten, amandelen, cashewnoten… Het maakt niet zo veel uit of ze ongebrand (rauw), gebrand (gefrituurd in olie) of geroosterd (met droge lucht) zijn. Eet noten in ieder geval het liefst ongezouten. Houd het wel bij een handje per dag als je op je gewicht let, want noten bevatten veel calorieën.

Nog meer lekkere gezonde snacks:

  • Een schaaltje yoghurt met vers fruit
  • Volkoren crackers met hüttenkäse of gerookte zalm
  • Snee mueslibrood
  • Snee bananenbrood
  • Geroosterde kikkererwten
  • Een paar olijven
  • Kommetje soep

Weten of jij een gezonde snacker bent? Doe de test!