Gezond ouder worden

Jong blijven en oud worden

De ouderdom komt met gebreken... Maar veel van die gebreken kunnen we voorkomen, want gezond ouder worden is een kwestie van voorbereiding. Blijf actief, pak je rust en investeer in vaardigheden of sociale contacten. Hoe je dit doet? Lees onze tips.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?

Gezond ouder worden 

Iedereen wil op een gezonde manier oud worden, maar hoe kun je dit het beste doen? Gezond ouder worden heb je zelf in de hand. Het is een kwestie van goed voorbereiden. Zorg dat je actief blijft, pak ook zeker je rust en investeer in vaardigheden of sociale contacten.

Hoe hou ik mijn gewrichten soepel? 

Bewegen is het advies. Door te bewegen heeft het lichaam minder kans om later gewrichtsklachten zoals pijn en stijfheid te ontwikkelen. Gewrichtsslijtage kan ook komen door vaak op hoge hakken te lopen. Door een hoog lichaamsgewicht te hebben verhoog je de risico op slijtage. Bij deze mensen worden niet alleen de knieën en heupen eerder aangetast maar ook de gewrichten in bijvoorbeeld nek en handen. 

Gezond ouder worden en je geheugen 

Naast je lichamelijke gezondheid is je geestelijke gezondheid ook erg belangrijk om gezond ouder te worden. Hier hebben we 6 tips voor. Eée van de tips is: blijf je hersenen trainen. Dit kan door een nieuwe vaardigheid of een nieuw vak te leren. Dat werkt alleen als je het ook daadwerkelijk leuk of interessant vindt. Ook een dutje is een goede manier om je brein even rust te geven om alle informatie te verwerken die er die dag op je af is gekomen. Dit blijkt je geheugen te verbeteren doordat je met slapen alle informatie kan sorteren en opslaan. 

Botten en gezond ouder worden 

Ook kun je je botten helpen met het aanmaken van botweefsel, zo blijkt uit onderzoek. Je helpt je botten door voldoende vitamine K2 binnen te krijgen. Het verbetertd niet alleen botdichtheid maar ook aderverkalking wordt teruggedraaid. 

Je kan genoeg doen om te zorgen dat je gezond oud kan worden. Wil je hier actief mee bezig? SamenGezond biedt je dat steuntje in de rug. Download de app en ontvang tips over voeding, bewegen en ontspannen van je online coach.