Gezond ontbijten

Voor een energieke start van je dag

Waarom je nooit je ontbijt moet overslaan? Het geeft een boost voor de rest van de dag, het zet je darmen aan het werk en het maakt dat je minder snel snackt. Maar hoe doe je dat, een gezond ontbijt? Dat lees je hier.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?
background

Gezond ontbijten 

Je hoort vaak dat je nooit je ontbijt moet overslaan, maar waarom? Ten eerste geeft een gezond ontbijt je een boost voor de rest van de dag, het zet je darmen aan het werk en het zorgt ervoor dat je minder snel gaat snacken. Begin je dag dus goed en neem ’s ochtends de tijd voor een voedzaam ontbijt.

Breng je spijsvertering ’s ochtends weer op gang

Na een nacht slaap is het belangrijk om je spijsvertering weer op gang te brengen. Deze staat ’s nachts op een laag pitje. Met een vezelrijk en voedzaam ontbijt komen je darmen weer op gang. Als je niet ontbijt heb je de kans dat je aan het eind van de ochtend sneller grijpt naar ongezonde dingen. Mensen die ontbijten zijn dan ook over het algemeen gezonder en hebben minder vaak overgewicht. 

Onmisbare ingrediënten voor je ontbijt

Een goed ontbijt zorgt voor energie waar je de rest van de dag profijt van hebt. Een gezond ontbijt bestaat uit ingrediënten uit de Schijf van Vijf. Een handig ezelsbruggetje hierbij zijn de 6 V’s:

  • Vroeg op: neem de tijd om te ontbijten
  • Varieer: eet niet elke dag hetzelfde ontbijt
  • Verzadiging: met eiwitten en goede vetten bij je ontbijt zit je langer vol
  • Vruchten: eet een portie fruit bij je ontbijt (liever geen sap)
  • Vezels: ga voor volkoren en vezelrijke producten
  • Vocht: drink koffie, thee, melk of water om je vochtgehalte aan te vullen

Kies bijvoorbeeld voor volkorenbrood met 100% pindakaas en een glas magere melk of havermout met banaan en kaneel. Griekse yoghurt met wat ongezouten noten en blauwe bessen past goed in een koolhydraatarm dieet. Ben je een liefhebber van pap? Zo maak je je pap gezond. Liever een hartig ontbijt? Check dan dit recept.

Geef je kind het goede voorbeeld

Samen met je kind ontbijten is altijd een goed idee. Als jij met aandacht een gezond ontbijt eet, dan is je kind sneller geneigd jouw voorbeeld te volgen. Probeer daarnaast te variëren in broodbeleg, ook als het kind maar 1 sneetje brood krijgt. Ook kan je ervoor kiezen om een keer geen brood te eten maar dit af te wisselen met yoghurt of havermout. Sommige kinderen hebben ‘s morgens ook de tijd nodig om even op gang te komen, geef ze de tijd en laat ze eerst goed wakker voordat ze aan tafel moeten zitten. Dit voorkomt vaak veel strijd. 

Kom je er zelf niet uit en wil je graag persoonlijk advies van een diëtist? Stel dan hier je vraag.