Gezond ontbijten

Voor een energieke start van je dag

Waarom je nooit je ontbijt moet overslaan? Het geeft een boost voor de rest van de dag, het zet je darmen aan het werk en het maakt dat je minder snel snackt. Maar hoe doe je dat, een gezond ontbijt? Dat lees je hier.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?

Gezond ontbijten 

Je hoort vaak dat je nooit je ontbijt moet overslaan, maar waarom? Als eerste geeft een gezond ontbijt je een boost voor de rest van de dag, het zet je darmen aan het werk en het zorgt ervoor dat je minder snel gaat snacken. Alleen maar redenen om je dag te beginnen met ontbijten. 

Waarom gezond ontbijten? 

Na een nacht van 8, 9 of 10 uur slaap is het belangrijk om je spijsvertering weer op gang te brengen. Dit doe je door  een gezond ontbijt te eten. Als je niet ontbijt heb je de kans dat je aan het eind van de ochtend trek hebt in ongezonde dingen en dit deze vervolgens ook gaat eten. De mensen die ontbijten zijn over het algemeen gezonder en minder zwaar. 

Wat is een gezond ontbijt? 

Een goed ontbijt zorgt voor energie waar je de rest van de dag profijt van hebt. Een gezond ontbijt kan bestaat uit de 6 V’s. De 6 V’s zijn vroeg op, varieer, verzadiging, vruchten, vezels en vocht. Het kan bijvoorbeeld bestaan uit volkorenbrood met kaas, glas magere melk, fruit of havermout. 

Gezond ontbijten met kinderen 

Om gezond te ontbijten met je kinderen is het goed om samen met je kind te ontbijten. Als jij rustig een gezond ontbijt eet dan volgt het kind sneller en het is natuurlijk ook gezelliger. Probeer daarnaast ook het broodbeleg te variëren ook als het kind maar 1 sneetje brood krijgt. Ook kan je ervoor kiezen om een keer geen brood te eten maar dit af te wisselen met yoghurt of havermout. Sommige kinderen hebben ‘s morgens ook de tijd nodig om even op gang te komen, geef ze de tijd en laat ze eerst goed wakker voordat ze aan tafel moeten zitten. Dit voorkomt vaak veel strijdt. 

Wil je meer weten over gezond ontbijten? Doe dan een voedingscheck van JouwDietist of vraag een leefstijladvies aan.