Gezond en goedkoop

Lekker koken hoeft niet duur te zijn


Hoe zorg je ervoor dat je toch voldoende gezonde producten binnenkrijgt voor zo weinig mogelijk geld? Bekijk onze bespaartips.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?

Hoe kun je goedkoop en gezond eten?

Gezond koken met een beperkt budget hoeft niet ingewikkeld te zijn. Eet bijvoorbeeld vaker peulvruchten zoals erwten, bonen en linzen. Boordevol eiwitten en vezels en heerlijk in bijvoorbeeld een Mexicaanse schotel. Qua voedingswaarde scoren ze echt heel hoog. Dat is ook de reden dat ze een plekje hebben in de Schijf van Vijf. Gemiddeld eten we maar 4 gram peulvruchten per dag, terwijl 200 gram per week een betere hoeveelheid is. Wil jij vaker peulvruchten op het menu zetten, maar vind je dat lastig? Schakel hulp in van de coach in de SamenGezond-app.  

Gezonde en goedkope gerechten

Houd je regelmatig iets over na een maaltijd? Gooi restjes en kliekjes niet weg, maar verwerk ze tot een lekkere maaltijd. Met restjes als groente, pasta, rijst, vlees, vis, peulvruchten, kruiden en een ei kun je altijd nog een lekkere maaltijd maken. Denk aan een soepje, salade, omelet of roerbakgerecht. Bekijk voor inspiratie deze 10 tips. Daag jezelf uit en ga creatief om met alledaagse producten. Gebrek aan fantasie of tijd? Bekijk dit recept met vis.

Gezond en goedkoop boodschappen doen

Waar kun je op letten als je weinig geld kunt of wilt uitgeven aan je boodschappen? Met eenvoudige aanpassingen kun je algauw euro’s besparen. Kies vaker voor ei of peulvruchten in plaats van vlees. Ga voor hele groente in plaats van voorgesneden groente en kijk in de winkel in de onderste schappen voor de minder bekende, vaak goedkopere merken. Bekijk voor meer inspiratie deze slimme tips.