Afvallen lukt niet

De invloed van stress, slaap, roken en je leeftijd

Afvallen door minder te eten en meer te bewegen. Dat klinkt simpel. Toch lukt het de meeste mensen niet. Vraag jij je af: waarom val ik niet af? Zorg ervoor dat je ook deze zaken aanpakt. 

  • Je hebt veel last van stress 
  • Je bent gestopt met roken 
  • Je slaapt structureel te weinig of niet goed 

Last van stress 

Sommige mensen krijgen bij stress geen hap door hun keel en vallen af in stressperiodes. Anderen ontwikkelen bij stress allerlei slechte gewoontes (onregelmatig en ongezond eten, alcohol drinken) waardoor ze kilo’s aankomen. Het stresshormoon cortisol jaagt de bloedsuikerspiegel op waardoor de reactie van het lichaam op insuline in de war raakt. Je kunt daardoor eetbuien krijgen en meer trek krijgen in zoet en calorierijk voedsel. Ook zorgt cortisol ervoor dat je meer buikvet opslaat. Afvallen is dan vechten tegen de bierkaai. Ga stress te lijf met bewegen! Dat beschermt tegen de negatieve gevolgen van cortisol. Een andere manier om stress te verminderen is het beoefenen van meditatie.  

Gestopt met roken 

Ongeveer 4 op de 5 rokers komt aan na het stoppen. Gemiddeld komen stoppers 2,5 tot 6 kilo aan na hun laatste sigaret. Natuurlijk kun je hiervan balen, maar het is goed je te realiseren dat uit onderzoek is gebleken dat het bij de meeste mensen gezonder is om enkele kilo’s aan te komen, dan om te blijven roken. 

Dat je gewicht stijgt na stoppen met roken is te verklaren door de nicotine in tabak die ervoor zorgt dat je meer calorieën verbrandt. Als je stopt met roken, is die extra verbranding er niet meer. Alleen al door te stoppen en precies hetzelfde te blijven eten en bewegen kom je ongeveer 1,5 kilo aan. Daarnaast lijken afkickverschijnselen als een rusteloos en leeg gevoel op een hongergevoel. Je kunt daardoor het gevoel hebben dat je honger hebt, terwijl dat eigenlijk niet zo is. Bekijk deze 10 tips om je gewicht op peil te houden na het stoppen met roken.  

Niet voldoende of slecht slapen 

Wil je afvallen, geef dan nachtrust prioriteit. Vooral een tekort aan slaap heeft een negatief effect op het lichaamsgewicht. Te weinig slapen verhoogt de kans op overgewicht, diabetes en zelfs depressie. Mensen die in ploegendienst werken, hebben vaker overgewicht. Voldoende slapen (7 tot 9 uur per nacht) is dus één van de factoren die helpen bij afvallen. 

Je leeftijd en afvallen 

Een oorzaak van maar moeilijk afvallen kan ook leeftijd zijn. Bij het ouder worden treden hormonale veranderingen op die gevolgen hebben voor je gewicht. Vrouwen produceren na de menopauze minder oestrogeen, mannen produceren geleidelijk minder testosteron. Daardoor komen ze aan en gaat afvallen maar moeizaam. Gelukkig hoef je je daar niet bij neer te leggen. Door meer te bewegen ondersteun je het afvallen, ook bij ouderen.