Minder eten en meer bewegen

Tips om meer te bewegen

Verwacht niet dat je puur van meer bewegen ook veel afvalt, het gaat om de combinatie van minder eten en meer bewegen. 

  • Beweeg minstens 150 minuten per week
  • Probeer zo veel mogelijk stappen te zetten 
  • Geef je stofwisseling 2 keer per week een boost met krachttraining 
  • Kies een vorm van beweging of sport die bij je past

Beweeg minstens 150 minuten per week

Bewegen is goed, meer bewegen is beter. Dat is het advies van de Gezondheidsraad en gaat ook op als je wilt afvallen. Door meer te bewegen, verbrand je meer calorieën. Verwacht niet dat je puur van meer bewegen ook veel afvalt, het gaat om de combinatie van minder eten en meer bewegen. Lichaamsbeweging heeft bovendien een gunstig effect op je stofwisseling, op het regelen van je bloedsuiker en de bloedsomloop. Het beste is om de hele dag door wat actiever te worden. Minder zitten dus en meer wandelen, fietsen, huishoudelijke klusjes doen of tuinieren. Alles telt mee! 

Probeer zo veel mogelijk stappen te zetten

Elke stap die je zet, is een stap naar je slankere, gezondere zelf. Houd dat in gedachten en probeer zoveel mogelijk stappen te zetten. Neem altijd de trap in plaats van de lift of roltrap, heen en weer lopen op het perron als je op de trein wacht, ga ijsberen als je telefoneert en sta zo vaak mogelijk even op en loop rond als je zit te werken of televisie kijkt.

Geef je stofwisseling een boost met krachttraining 

Wil je je stofwisseling blijvend een boost geven? Zorg dan dat je meer spierweefsel opbouwt. Krachttraining dus! Spierweefsel verbruikt meer energie dan vetweefsel: een kilo spierweefsel verbruikt dagelijks 13 kcal, een kilo vetweefsel slechts 4,5 kcal. Het lijkt weinig, maar alle kilo’s van je lichaam bij elkaar opgeteld is het nog best veel.  

Kies een sport die bij jou en bij de huidige maatregelen past

In deze tijden van corona kun je even niet naar de sportschool, sportvereniging of erop uit met een vriend om te sporten. Kies een vorm van beweging die je in deze tijd wél kunt doen en die je leuk vindt om te doen. Bijvoorbeeld: wandelen, hardlopen, fietsen of binnen sporten. Bekijk hier verschillende oefeningen die je thuis kunt doen.

Ken je het Weekdoel van SamenGezond al? Als jij ervoor zorgt dat je voldoende beweegt, dan ontvang je van ons een cadeautje. Iedere week weer! Lees meer over het Weekdoel