Gefocust thuiswerken

Kom in die flow


Gepubliceerd op 28-03-2020 | Bewerkt op 28-03-2020

Focus. Concentratie. Een heerlijk gevoel als je het hebt gevonden en er middenin zit, maar een behoorlijke frustratie als je het zoekt maar niet kunt vinden. Goed nieuws, ook thuis is het mogelijk om in een flow te komen! We geven je 4 tips. 

Voor elk mens is de uitkomst van die zoektocht anders. Tijdstip, locatie en type activiteit zijn allemaal bepalend voor de mate waarin jij je concentratie vindt. Misschien weet je al dat jouw concentratie het hoogst is in de vroege ochtend, of juist wanneer de zon ondergaat. En doe je dat liefst in een koffietentje, of juist in een werkomgeving?

Nu we langdurig thuiswerken is de mogelijkheid van jouw favoriete focus-plek misschien wel komen te vervallen. We werken thuis. Zonder reistijd, minder overleg en minder gestoord worden door collega’s, zou je denken dat je veel meer gedaan krijgt. Grote kans dat je eind van de dag toch niet alles gedaan hebt wat op jouw lijstje stond…

Tip 1: Zet (tijdelijk) alle notificaties van telefoon en mail uit

Het duurt zo’n 25 minuten om in een concentratieflow te komen als je zonder onderbreking aan de slag gaat. Helaas hebben we vaak te maken met een eerdere onderbreking. Als je onderbroken wordt, stopt de taak waar je brein mee bezig is. De oude taak ben je kwijt en die afleiding vormt de taak die je in plaats daarvan uitvoert. Het duurt altijd even tot je die oude taak weer oppakt. Taken wisselen kost tijd en moeite. Een wisseling van taak is ook even op je telefoon kijken of tussendoor een mailbericht beantwoorden. Na één kort telefoontje kan het gemakkelijk 10 minuten duren voordat je weer in je flow komt. Zet daarom tijdelijk alle notificaties van telefoon en computer uit. 

Hoe ga je dan om met partner en/of kinderen? Notificaties van deze groep zijn lastiger uit te zetten dan je telefoon of je e-mail, zeker wanneer er iemand trek heeft. Je kunt wel duidelijk aangeven tussen welke tijden je geen 'alerts' van hen wilt ontvangen. Werk tussen die tijden vooral niet in de woonkamer, maar zoek een plek op die afgelegen is van jouw familie alerts. En hang een ‘niet storen bordje’ op.

Tip 2: Plan schermvrije momenten in

Skype, Microsoft Teams, Zoom… Opeens is je dag gevuld met naar een beeldscherm kijken. Niet alleen om in documenten te werken of e-mails te versturen, maar ook om een meeting bij te wonen, of simpelweg even bij te kletsen met een collega. Beide activiteiten zijn erg belangrijk: sociaal in verbinding blijven en productief omdat het werk doorgaat. Maar waar je op kantoor je ogen vaker rust geeft, kijken ze op een thuiswerkdag gemakkelijk 6 tot 8 uur naar een scherm.

Zo veel kijken naar een scherm is erg vermoeiend voor je ogen, je nek en rug. En met vermoeidheid wordt concentreren heel moeilijk. Neem na elk uur een micropauze. Doe wat oefeningen of haal een glaasje water, maar kijk vooral even niet op een scherm. Plan daarnaast dagelijks een ‘schermvrij’ uur in. Hier vallen ook smartphone en televisie onder!

En het bijkletsen met de collega? Wissel dat af met beeldloos bellen. Dan kun je ook nog een beetje rondlopen tijdens het bellen: 2 vliegen in een klap.

Tip 3: Offline pauzes

Die micropauzes zijn sowieso wel erg handig om meer in te lassen. Want wist je dat de tijd die je verliest met een pauze veel kleiner is dan het productiviteitsverlies als je maar gewoon doorgaat?

Eén risico van thuiswerken is te lang doorgaan. Het ritme van kantoor en gezamenlijk lunchen geldt niet. Je kunt je zelfs schuldig voelen wanneer je eerder stopt, of een langere lunchbreak neemt. Probeer dat gevoel zo snel mogelijk los te laten. Je brein, je lijf en je concentratie hebben pauzes heel hard nodig. Let wel op dat je in je pauze alleen niet-gefocuste aandacht gebruikt. Dit doe je door te wandelen, te lunchen met je huisgenoten, of gewoon even uit het raam te staren. Gefocuste aandacht geldt niet als pauze. Op je telefoon kijken, social media afstruinen, het nieuws op tv kijken: dit zijn weer allemaal nieuwe taken die aandacht vragen en je uiteindelijk alleen maar vermoeider maken.

Tip 4: Te weinig prikkels? Je brein afleiden!

Misschien zit je nu veel meer alleen op je werkkamer of thuis in de woonkamer. Geen collega’s om je heen, geen huisgenoten. Grote kans dat ook dan concentreren niet zo goed lukt. Dat komt omdat je brein automatisch op zoek gaat naar meer activiteiten om te doen. Je kent dat vast wel: gedachten dwalen af, opeens herinner je dat je nog een pak wc-papier moet kopen bij de supermarkt terwijl je bezig bent met het schrijven van een notitie.

Onze hersenen staan altijd ‘aan’. Een groot deel van de taken die we doen, vragen maar 20% van onze totale capaciteit. Je brein gaat zelf op zoek naar andere prikkels om de resterende 80% in te vullen.

Leid je brein af met makkelijke taken. Maak bijvoorbeeld een doodle (krabbel tekeningetje op een vel) terwijl je aandachtig luistert tijdens een call. Of zet achtergrondmuziek op tijdens het lezen of schrijven van een tekst. Over het algemeen werkt muziek zonder vocalen het best zoals klassiek of lounge. Een druk radioprogramma werkt juist weer averechts.

Bonustips

  • Geen afsluitbare werkkamer? Gebruik een noise cancelling headphone. Deze koptelefoon dempt de geluiden om je heen, waardoor je minder van de buitenwereld hoort. 
  • Het vele thuiswerken geeft nu de mogelijkheid om te uit te vogelen wat je beste concentratiemoment is. Vroeg in de ochtend? Of juist later op de dag?  
  • Wees strikt in het accepteren van calls of andere afspraken wanneer deze gepland worden in jouw geblokte concentratietijd.
  • En lukt het vandaag even niet? Word vooral niet boos op jezelf of op je huisgenoten. Morgen is weer een dag.