5 sportsmoezen

Nooit meer naar luisteren!

Geen tijd, te duur, te moe… Herken je dat, dat je zelf allerlei excuses bedenkt om maar niet met sporten te hoeven beginnen? Dit is hoe je ze tackelt.

‘Sporten heb ik niet nodig’

Vind je het wel prima zo? Geen enkele reden om aan sport te doen? Bedenk, sporten doe je niet alleen om in vorm te komen, maar juist ook om in vorm te blijven. Door actief te blijven kun je bijvoorbeeld verlies van spierkracht en gewrichtsslijtage grotendeels voorkomen. En je beschermt jezelf tegen overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Echt niet aan de sport? Probeer dan in ieder geval een halfuur per dag te wandelen. 
 

‘Geen zin in om te sporten’

Het feit dat je dit artikel al leest, is op zich een goed teken dat je bereid bent een poging te ondernemen. Maar grote kans dat je het een volgende keer toch laat afweten, omdat je er geen zin in hebt. Daarom is het belangrijk om in ieder geval een sport te zoeken die bij je past. Afspreken met een vriend of vriendin maakt sporten vaak een stuk leuker en is een goede stok achter de deur. Wat ook helpt: bedenken wat je precies wilt bereiken. Met een doel in het vooruitzicht, is de kans groter dat je het volhoudt. Ook jezelf na elke sessie belonen kan helpen.   


‘Veel te druk om te sporten’

Oké, het kan natuurlijk zijn dat je een heel druk programma hebt. Maar wees eerlijk, is het niet ook een kwestie van prioriteiten stellen? Zet gedurende een week op een rij hoeveel uren je aan bepaalde activiteiten besteedt. Wellicht is er iets dat je eigenlijk bij nader inzien best kan laten? Ook een uurtje eerder opstaan om te sporten kan soms een optie zijn. Toch te weinig tijd? Ook met een paar simpele workouts thuis 3 keer in de week kom je al een heel eind!


‘Sporten is te duur’

Een sportschool kan soms wat aan de prijzige kant zijn. Maar de ene school is de andere niet. En veel sportscholen bieden tegenwoordig daluren aan (meestal doordeweeks, midden op de dag). Maar er zijn natuurlijk nog zoveel andere manieren om te bewegen. Hardlopen, zwemmen, fietsen. Een uitkomst zijn tegenwoordig de fitnessapps waarmee je thuis een simpele workout kan doen.


‘Te moe om te sporten’ 

Je bent te moe? Ga juist sporten! Door regelmatig te sporten, gaat je uithoudingsvermogen vooruit en dat zorgt dat je je doordeweeks vanzelf fitter voelt. Bovendien zorgt het ervoor dat je ’s avonds dieper slaapt. Ook is het de ideale manier om even de zinnen te verzetten en even nergens meer aan te hoeven denken. Alleen al daarvan rust je uit! Extra bonus: tijdens het sporten komt het hormoon endorfine vrij, dat ervoor kan zorgen dat je je goed voelt.