Eten als een topsporter!

Gezond eten is altijd goed

Goede voeding is belangrijk. Zeker voor topsporters. Daar weet Linda Swart, sportdiëtist van FC Groningen, alles van. Lees hier haar advies over voeding. Voor topsporters maar eigenlijk voor iedereen!

De juiste voeding op het juiste moment

Inmiddels ben ik al heel wat jaren bij FC Groningen betrokken als sportdiëtist. Binnen het topvoetbal is het belang van de juiste voeding op het juiste moment de afgelopen jaren steeds duidelijker en belangrijker geworden. Gezond eten met voldoende eiwit, koolhydraten, vitamines en mineralen helpt om je goed te kunnen concentreren, optimaal te herstellen, sterker te worden en een goede lichaamssamenstelling te behouden. Voor een topsporter dus cruciaal!
 

Voor jong en oud

Je kan niet vroeg genoeg beginnen met gezond eten. Zo krijgen alle spelers van de D’tjes tot en met de 1e selectie voorlichting en workshops over diverse voedingsthema’s. Bijvoorbeeld over herstel na inspanning of over het gebruik van supplementen, en zo nodig ook individuele voedingsadviezen op maat. Dit is maar een kleine greep uit mijn werkzaamheden bij FC Groningen, maar het geeft al aan dat voor alle voetballers van jong tot oud, voeding een belangrijk onderdeel is.

Voeding is natuurlijk voor iedereen belangrijk, niet alleen voor topsporters. Voeding beïnvloedt je gezondheid. Gezond eten verlaagt je risico op hart- en vaatziekten, overgewicht, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Een gezond leefpatroon verhoogt je kans op een fitte en gezonde oude dag.
 

Begeleiding van de online voedingscoach

Wil je graag gezond eten, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Met de online coach in de SamenGezond-app krijg je een steuntje in de rug. De coach stelt je vragen, geeft je praktische tips en helpt je met het behalen van je doelen. Heb je een doel behaald? Dan verdien je SamenGezond-punten. Lees meer »
 

Too good to be true?

Maar ja, wat is nu eigenlijk gezond eten? Even googelen levert je heel wat informatie op over voeding, gezond eten, afvallen en diëten. Sommige bronnen beloven bijvoorbeeld op zeer korte termijn veel gewichtsverlies, een ‘sixpack’ of een flinke verbetering van je sportprestaties. We willen maar wát graag geloven dat het werkt. Zeker als een product of boek ook nog eens wordt aangeprezen door een beroemdheid of sportheld. Maar: “If it seems too good to be true, it probably is!”
 

Advies van de gezondheidsraad

De realiteit vergt een wat bredere aanpak. De gezondheidsraad heeft richtlijnen geformuleerd voor een gezond voedingspatroon. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar het effect van voeding op de tien meest voorkomende chronische ziekten (zoals hart- en vaatziekten, diabetes en kanker).

Groente en fruit, volkorenproducten, peulvruchten, noten en vis dragen bij aan het voorkomen van ziekten. Deze voedingsmiddelen vormen een belangrijke basis. Het beperken van de consumptie van rood en bewerkt vlees, zout en alcohol draagt ook bij aan het voorkomen van ziekten. Eet dus vaker een vegetarische vervanging, maak een lekker gerecht met peulvruchten zoals bruine bonen, linzen of kikkererwten in plaats van je dagelijkse stukje vlees. Kook zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes. Dit is niet alleen lekkerder maar zorgt er ook voor dat je minder zout binnen krijgt. Wissel suikerhoudende dranken zoals frisdrank en vruchtensap in voor dranken zonder suiker zoals thee, gefilterde koffie en water.
 

Altijd goed

Voor de één zal het gaan om een paar puntjes op de i terwijl voor de ander meer veranderingen in het eetpatroon wenselijk zijn. Alles in één keer veranderen lijkt goed, maar is moeilijk vol te houden. Iedere verbetering die je in je voedingspatroon maakt is een stap dichterbij je doelstelling. De richtlijnen betekenen ook dat er een verschuiving plaats vindt naar een meer plantaardige en minder dierlijke voeding. Dat is niet alleen goed voor je gezondheid maar ook nog eens beter voor het milieu.

Of je nu topsporter of een recreatieve sporter bent en zelfs wanneer je (nog) niet zo actief bent. Als je wilt afvallen of juist meer spiermassa wilt. Wanneer  je het risico op ziektes wilt verlagen of als je je gezondheid wilt verbeteren …..  gezond eten is altijd goed!  

Bron: Linda Swart, sportdiëtist FC Groningen.