Meer bewegen op de werkvloer

Zo doe je dat


Gepubliceerd op 01-04-2021 | Bewerkt op 01-04-2021

Stilzitten wordt ook wel ‘het nieuwe roken’ genoemd omdat steeds duidelijker wordt dat het een risico vormt voor allerlei aandoeningen. Daarom geven we je 11 tips om in beweging te komen op de werkvloer.

1. Dynamisch werken

Kies voor dynamisch zitten met een zitbal of balstoel. Met de kleine bewegingen die je de hele dag maakt om in balans te blijven, doe je je lichaam al een groot plezier: de doorbloeding verbetert, je rompspieren worden sterker, er is minder kans op rugklachten en je verbruikt meer calorieën (!). Je kunt ook kiezen voor een zit-sta bureau, om zo zitten en staan af te wisselen.
 

2. Neem de trap

Simpel maar doeltreffend. Gebruik zo vaak mogelijk de benenwagen. Dus overleg op een andere verdieping? Neem de trap! Gun jezelf daarnaast meer beweging door eens op een andere verdieping of in een andere vleugel te printen, water te halen of naar het toilet te gaan.
 

3. Alle beweging telt mee!

Parkeer de auto zo ver mogelijk van de ingang van kantoor. En ja, ook als het regent.

 

4. Gun jezelf mini-pauzes

Probeer elk uur een korte pauze van vijf minuutjes te nemen om even een klein wandelingetje te maken.
 

5. Wandelend of staand vergaderen

Maak van een vergadering een wandelvergadering. Maak je niet druk over notulen of aantekeningen. Daar is de voicerecorder voor, die tegenwoordig in elke smartphone verstopt zit. Een van de aanwezigen kan de opname naderhand uitwerken. Zoek van te voren een route uit. Zo weet je hoelang de route ongeveer duurt en zorg je dat je voldoende tijd hebt om alle onderwerpen te bespreken. Als dit echt onhandig of onbespreekbaar is, is een sta-vergadering een goed alternatief.
 

6. Intervallen tijdens je lunch

Benut de lunchpauze om te wandelen of - nog sportiever - om te snelwandelen, nordic wandelen of joggen. Ook intervaltraining is goed, zelfs voor beginners. Daarbij ren je korte stukjes (30 seconden tot een minuut) zo hard als je kunt, afgewisseld met lopen in een normaal tempo. De voordelen voor hart, bloedvaten en conditie zijn enorm, terwijl de belasting van de gewrichten minimaal is.
 

7. Hydrateer meer

Een gekke tip misschien, maar één die verrassend eenvoudig is. Zet een grote fles water klaar en drink die gedurende de dag leeg. Dat helpt je niet alleen om voldoende te drinken - wat een must is voor je lichaam - maar je moet ook vaker even naar de WC en dat zorgt er op een natuurlijke manier voor dat je opstaat en even in beweging bent.
 

8. Technisch hulpje

Installeer op je apparaten (zoals desktop, mobiele telefoon of smartwatch) een progamma dat elk uur of om de twee uur aangeeft dat het tijd is om je werk neer te leggen en een paar (stretch)oefeningen te doen. Er zijn talloze programma's zoals Stretchclock, DeskActive en Big Stretch Reminder.
 

9. IJsberen

Ga 'ijsberen' terwijl je een telefoontje beantwoordt. Een leuke manier om wat meer te bewegen.
 

10. Elke stap telt

De stappenteller: steeds meer mensen ontdekken het nut en het plezier hiervan. Een stappenteller is een eenvoudig apparaat dat registreert of jij loopt. Ze zitten verstopt in de nieuwste smartwatches en smartphones of zijn als zelfstandige stappenteller te koop. Er gaan veel verschillende richtlijnen de ronde over het aantal stappen wat je moet zetten. Maar vanuit de richtlijn weten we wel: bewegen is goed, meer bewegen is beter. Het bijhouden van je stappen helpt je om inzicht te krijgen en jezelf doelen te stellen om meer stappen te zetten. Dat kan door wandelen, maar het is ook erg leuk om te merken dat je in je dagelijkse leven erg veel stappen bij elkaar kunt sprokkelen door even naar de prullenbak te lopen, een bezoeker zelf op te halen bij de ingang of even naar een collega te gaan in plaats van hem een e-mail te sturen! De SamenGezond-app houdt je stappen bij én daagt je uit om elke dag stappen te zetten.

11. Weekdoel

Ken jij het Weekdoel al van SamenGezond? We dagen je iedere week uit om (meer) te bewegen en op deze manier fitter te worden. Download de SamenGezond-app en doe mee!