Een maand zonder alcohol: ervaringen en 4 tips

Journalist André ging de uitdaging aan

Hoe leuk is het leven nog zonder gebruik te maken van de overal en altijd aanwezige drank in onze maatschappij? Wat doet het met je? Voel je je ook echt beter? Redacteur André van Santen ging voor SamenGezond de uitdaging aan: een maand zonder alcohol. Zijn verslag.

De aftrap: een maand niet drinken

Vandaag is het zover, ik ga sowieso een maand niet drinken. Ik ben gemotiveerd en overweeg serieus nu al om er na die maand gewoon lekker mee door te gaan. Overmoed? Overdrijven? Of is het mezelf extra opladen? Het is immers pas ochtend…

Alcohol maakt serieus deel uit van mijn dagelijkse leven. Zo’n 2 glazen wijn per dag doordeweeks, en in het weekend algauw het dubbele. En daar wil ik eigenlijk vanaf. Ik sta er als volgt in: iets drinken, prima. Maar dagelijks uit gewoonte alcohol drinken en daarmee soms ook pas stoppen bij wijze van spreken als het bedtijd is, dat deugt niet. En het is natuurlijk ook niet goed. Recent onderzoek van het Radboud onder gematigde drinkers (de grootste groep in Nederland) toont aan dat een maand stoppen meetbare positieve resultaten geeft voor de gezondheid. Na een maand al meetbaar!

Ik loop in de supermarkt. Met maar een paar boodschappen in mijn kar. Dan kom ik een jongeman van de vulploeg tegen. Ik stop, hef mijn handen de hemel in en roep uit ‘Bier!’. Zo van, ik ben bijna bier vergeten te kopen! De supermarktmedewerker, een jongeman van 18 ongeveer, moet erom lachen. Maar dat is dus precies het probleem: gewoonte!

 

Week 1 zonder alcohol

De eerste week valt me ronduit mee. Voordeel is dat mijn vrouw meedoet, om mij te ondersteunen. Hoe lief is dat? Samen sta je sterker. Het begin van de week verloopt grandioos, bijna euforisch. Wat opvalt is dat ik licht slaap. Niet slecht, maar licht. En vrij vroeg wakker. Alsof mijn lichaam op zoek is naar ‘iets’ en niet toestaat dat je helemaal wegzakt, diep in dromenland. Toch word ik fit wakker. De meeste ‘stoppers’ slapen trouwens juist beter.

Eind van de week doemen 2 serieuze testcases op. Een borrel op kantoor en vrijdagavond een etentje met een aantal oud-collega’s. De borrel is geen probleem vanwege de sociale controle (men weet dat ik hiermee bezig ben), maar het etentje met oud-collega’s biedt gelegenheid om te zondigen. Maar dat is mijn eer te na. Een aantal collega’s laat de flessen wijn aanrukken. En achteraf wordt de rekening gedeeld door het aantal eters. Dan betaal je de glazen wijn van je tafelgenoten, terwijl je zelf aan het bruiswater bent…  Wellicht is het ook een keer andersom geweest, troost ik me. Ik gun het ze. En ik wil dit allemaal zelf. Dus ik moet niet zeuren.
 

Week 2 zonder alcohol

Het lijkt wel of ik ’s avonds wat somberder ben. Een beetje neerslachtig zelfs. Het is een mooie pre-zomeravond en we zitten buiten op het balkon. Te genieten van het uitzicht. Beetje keuvelen en dan… Dan krijg ik toch het gevoel dat ik iets mis. Is het de gewoonte? Is het die veelgenoemde ‘gezelligheid’? Is het niet gezellig dan buiten op het balkon? Jazeker wel, maar toch is het een beetje kaal. Dus maar wat tapas op de salontafel gezet. We merken dat het van die momenten zijn dat je even afdwaalt, wegzakt en een verlangen krijgt naar… maar het ebt gelukkig ook weer weg.

Een borrel vindt meestal plaats aan het einde van de werkweek. Als je dus een soort beloning verdient. En daar komt-ie weer: daar hoort alcohol bij voor veel mensen. Ook voor deze jongeman. Wat me steeds meer opvalt is dat alcoholgebruik of -misbruik vaak omgeven is door een zweem van stoerdoenerij. Bijzonder eigenlijk. Ik doe er zelf doorgaans ook aan mee trouwens. Heb ik het moeilijk? Ja en nee. Bij vlagen doemt de trek in een glas op. Maar het zakt gelukkig ook snel weg. En een maatje naast je helpt veel.
 

Week 3 zonder alcohol

Vanwege de tijdelijke drooglegging haal ik uiteraard geen wijn in huis. Maar dat vind ik eigenlijk ook niet kunnen ten opzichte van de visite. Dus toch een fles wit gekocht voor in de koelkast. Voor de gast van vandaag. En voor het avondeten gaat de fles open. Dubbele gevoelens. Enerzijds vind ik het stoer om niet mee te doen, anderzijds ben ik natuurlijk de spelbreker. Aan de andere kant: mijn gast kan natuurlijk ook besluiten om ook de wijn te laten staan en met mij een appelsapje te drinken bij het eten. Appelsap, maar dan wel met bubbels is momenteel een alternatief. Cola, koffie en water. Alcoholvrij bier komt in huis. Dat is prima te drinken. En verder gewoon niet teveel aan denken.

Zakenlunch deze week. Tijdens een zakenlunch begin ik altijd met een frisje maar als de klant aan de wijn gaat, doe ik mee. Terwijl ik tussen de middag drinken niet fijn vind. Hij houdt het - heel fideel - bij verse jus vooraf, sparkling water voor bij het eten, en koffie toe. Feitelijk is de zakenpartner dus mijn maatje vanmiddag.
 

Week 4 zonder alcohol

Koffie, thee, een light-frisdrank: ze bevatten niet of nauwelijks calorieën. Wijn wel. Evengoed: zelf val ik weinig af. Daar was het me ook niet per se om te doen. Ik geloof wel meteen dat het beter is voor je lichaam, geen alcohol drinken. Vond ik het makkelijk? Toen ik begon dacht ik vol bravoure al dat ik na die maand misschien wel de 0-lijn zou vasthouden. Toch houd ik niet van ‘nooit meer’. Wat ik echt opvallend vond: alcohol zit onthullend strak in de hoek van stoer, cool en ondeugend. En het is net zo gewoon en ingeburgerd als aardappelen met groenten. Wat natuurlijk in feite raar is. Dankzij deze maand ‘bewustwording’ drink ikzelf dan ook in elk geval een stuk minder dan voorheen. De eerste winst is er. En dat voelt prima.
 

Ook een maand zonder? 4 tips

  • Zoek een maatje
  • Maak een plan en een planning
  • Denk vooraf na over alternatieven bij feesten en partijen
  • Ga bij een dip ter afleiding wat anders doen  
     

Een maandje zonder? Goed voor je!

Helemaal geen alcohol drinken is het allerbeste. Maar wil je af en toe toch wat drinken, drink dan hooguit 1 glas per dag, vertelt Eva Ehrlich van het Trimbos-instituut. Dat is ook de norm die is afgegeven door de Gezondheidsraad. Maar ook een periode helemaal geen alcohol is sowieso een aanrader. Eva Ehrlich: “De lever krijgt dan de ruimte om te herstellen en is beter in staat om naast alcohol andere gifstoffen af te voeren. Ook zijn er aanwijzingen dat het goed is voor je immuunsysteem. En voor de kwaliteit van de slaap. De REM-fase wordt beter en je wordt fitter wakker.” Maar ook bewustzijn speelt een belangrijke rol. “Vaak is drank zo’n gewoonte geworden. We merken dat mensen die een maand geen alcohol drinken, daarna ook echt structureel minder drinken. Omdat ze gaan nadenken over welke rol alcohol speelt in hun leven. En zich afvragen in hoeverre ze daar tevreden mee zijn.”