Mindful eten? Veel lekkerder!

Wie eet met aandacht, eet minder én lekkerder

Worstel je met je gewicht, eet je vaak gehaast of snoep je wel eens gedachteloos een zak drop leeg? Mindful eten kan je helpen. Bij mindful eten leer je om ontspannen om te gaan met eten, om bewust te genieten en te luisteren naar je lijf.

Mindfulness is een grote trend. Steeds meer mensen lezen er boeken over of doen een cursus. Met mindfulness kun je stress te lijf te gaan en leer je om meer in het hier en nu te leven. Minder bekend is dat mindfulness ook een krachtig hulpmiddel kan zijn om je eetgedrag te verbeteren of om af te vallen.
 

Altijd eten om ons heen

We leven in een maatschappij waarin continu eten beschikbaar is, op elk uur van de dag. Daardoor eten veel mensen te veel. Er is ook veel informatie over eten, soms tegenstrijdige informatie. Mensen raken in de war over wat nu wel of niet gezond voor ze is. Mindful eten kan helpen om je beter bewust te worden van wat je eet en wat goed is voor jou. En om ontspannen om te gaan met eten. Mindful eten is geen dieet, integendeel! Het leert je juist om goed te luisteren naar de signalen van je lichaam, zodat een dieet overbodig is.
 

Eten in het hier en nu

Omdat we het zo druk hebben, eten we vaak vrij gedachteloos. Soms nemen we niet eens de tijd om even rustig te gaan zitten voor je ontbijt of de lunch. De truc van mindful eten is dat je je weer bewust wordt van elke hap die je neemt, en van het effect van elke maaltijd op je lichaam. Bij mindful eten ga je wél even zitten voor bijvoorbeeld de boterham. Je zorgt dat je boterham er lekker uitziet. Misschien een handje sla of wat plakjes tomaat erbij? Je zet je telefoon op vliegtuigstand en legt de krant opzij. Dan ga je eten: bewust proeven, goed kauwen en af en toe een pauze nemen. Natuurlijk kost het eten van die boterham op deze manier meer tijd. Maar doordat je zo bewust eet en kauwt, zal de vertering beter gaan en voelt je lichaam de verzadiging beter.
 

Minder eten

In het begin voelt dit misschien nogal kunstmatig. Maar uiteindelijk geniet je op deze manier veel meer van je eten. En dat geldt niet alleen voor de maaltijden, maar ook voor de tussendoortjes. Juist snoep en snacks verdwijnen vaak vrij gedachteloos in je mond. Die zak chips tijdens Netflix, die dropjes in de auto, de koekjes bij de koffie: soms proef je ze niet eens!

Mindful eten zorgt dat je het wél proeft. En dat heeft een heel groot voordeel. Wie eet met aandacht, eet minder, zo blijkt uit onderzoek. Het duurt even voordat dit een automatisme is geworden, maar als het zover is, dan heb je veel gewonnen. Dan versta je de kunst om te genieten, om met aandacht te eten én om niet meer teveel te eten.

 

Bronnen
Ontspannen eten, boek van Rita Zeelenberg
Oldham-Cooper et al, American Journal of Clinical Nutrition, Playing a computer game during lunch affects fullness, memory for lunch, and later snack intake