Fruitijsjes maken

Aan de slag met een basisrecept + variaties

Heerlijk, zo’n verkoelend ijsje op een warme zomerdag. Veel ijsjes bevatten flink wat suiker en calorieën, maar gelukkig is er altijd nog je eigen vriezer. Want fruitijsjes maken doe je heel eenvoudig gewoon zelf. 

Fruitijsjes maken: zelfgemaakt het gezondst

Vruchtenijs is er in twee categorieën: sorbetijs en waterijs. Sorbetijs is gemaakt van gepureerd fruit, waterijs is gemaakt van vruchtensiroop en water. Op papier lijkt sorbetijs dus de beste keuze, maar jammer genoeg bevat sorbetijs uit de winkel vaak ook veel toegevoegde zoetigheid, in de vorm van vruchtensap, suikers en siropen. En maar weinig fruit… Op het etiket kun je zien hoeveel fruit er echt in zit. Meestal valt dat zwaar tegen. Als je sorbetijs zelf maakt, kun je dat van puur fruit doen met zo min mogelijk extra suikers.
 

IJs is altijd suikerrijk

Om ijs lekker te laten smaken, is altijd suiker nodig. Veel zelfs, want door de kou proef je het zoete namelijk veel minder goed dan wanneer iets op kamertemperatuur is. Voor ijs is dus meer suiker nodig voor een zoete smaak dan bijvoorbeeld bij een schaaltje vla of een glas fris. Wil je zelf fruitijsjes maken, gebruik dan bij voorkeur heel rijp, zoet fruit. Je hebt dan nauwelijks toegevoegde suiker nodig.
 

Fruitijs bevat vitamines

Als je zelf fruit pureert en daar ijs van maakt, dan zitten in dat ijs gewoon de vitamines en de vezels die ook in het fruit zaten. Zorg wel dat je het snel invriest na het pureren, dan blijven de vitamines het best bewaard.
 

Fruitijsjes maken = de perfecte restverwerking

Bruine bananen, overrijpe peren of kiwi’s op de fruitschaal? Je hoeft ze niet weg te gooien. Maak het fruit schoon en snij het in stukjes. Vries de stukjes daarna meteen in. Je hebt dan een gezonde basis voor heerlijk fruitijs (zie hieronder).
 

Fruitijsjes maken: basisrecept: supersnel te maken

Fruitijsjes maken is een fluitje van een cent. Zeker als je bevroren fruit in de vriezer hebt liggen. Je kunt fruit ook ingevroren kopen. Pureer voor 2 porties 300 gram bevroren fruit (banaan, aardbeien, bessen, frambozen, meloen) met een staafmixer samen met 1 eetlepel citroensap, 2 eetlepels honing en een beetje water. Even goed mixen en giet het in vormpjes of in bakjes. Na 5 uur is je fruitige ijs klaar.
 

Tips voor het maken van fruitijsjes

  • Meng eens wat lepels Griekse yoghurt door het fruit voor lekker fruit-yoghurtijs.
  • Met wat kokosmelk erdoor krijgt je ijs een oosters tintje, lekker met ananas en banaan.
  • Een extra verrassing met wat geschaafde pure chocolade erdoor: perfect bij aardbeien, abrikozen of bananenijs.
  • Probeer ook eens spannende variaties zoals avocado-ijs of tomatenijs met basilicum.