Gezond ontbijt: tips

Let op de 6 V’s: vroeg op, varieer, verzadiging, vruchten, vezels, vocht

Waarom je nooit je ontbijt moet overslaan? Het geeft een boost voor de rest van de dag, het zet je darmen aan het werk en het maakt dat je minder snel snackt. Maar hoe doe je dat, een gezond ontbijt? Tips om te onthouden.

Onthoudt deze 6 V’s:

1. Vroeg op

Neem de tijd voor een ontbijt, met gestress aan tafel bereik je niets. Geef zelf het goede voorbeeld. Lukt ontbijten echt niet? Zorg dan voor een ‘ontbijt’ later op de ochtend.
 

2. Varieer

Om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen is het belangrijk niet elke dag hetzelfde te eten. Ook bij het ontbijt.
 

3. Verzadiging

Een ontbijt met eiwitten en vetten houdt de trek een tijd lang onder controle. Eiwitten zitten in  yoghurt, kwark, pap, een ei, kaas, pindakaas of magere vleeswaren. Gezonde vetten vind je in margarine, halvarine, noten, zaden, pindakaas en notenpasta’s
 

4. Vruchten

Met een portie fruit bij het ontbijt is al een deel van de dagelijkse aanbeveling gehaald. Fruit levert vitamines en vezels. Eet het fruit liever dan dat je het drinkt.
 

5. Vezels

Een vezelrijk ontbijt is goed voor de werking van de darmen en vezels zorgen voor een goede maagvulling. Ze zitten in muesli, granola, graanvlokken, zaden, noten, volkorenbrood, volkorenbeschuit en volkoren knäckebröd
 

6. Vocht

Na een lange nacht zonder drinken heeft het lichaam behoefte aan vocht. Drink daarom altijd bij het ontbijt. Dat kan ook een glas water zijn.