Deze 4 slaapfases doorloop je elke nacht

Van sluimerfase tot droomslaap


Gepubliceerd op 08-04-2020 | Bewerkt op 08-04-2020

Je staat er misschien niet bij stil, maar tijdens een goede nacht slaap is je lichaam feitelijk hard aan het werk. Slapen zorgt er namelijk voor dat je lichamelijk en geestelijk herstelt. Een gezonde slaap doorloopt maar liefst 4 fases, tot wel 5 keer per nacht!

We brengen maar liefst een derde van ons leven slapend door. Per nacht slapen we gemiddeld 7 uur en 12 minuten. Maar wat gebeurt er eigenlijk in de tijd dat je slaapt? In één nacht doorloop je ongeveer 5 keer een slaapcyclus van zo’n 100 minuten. Een slaapcyclus bestaat uit 4 slaapfases:

1. Sluimerfase

De sluimerfase is de overgangsfase tussen waken en slapen. De korte periode van indoezelen waarin oogbewegingen langzamer worden. Je hebt moeite je ogen open te houden en valt uiteindelijk in slaap. De hersenactiviteit wordt langzaam trager. 

2. Lichte slaap

Tijdens de lichte slaap ben je ontspannen, maar kun je nog makkelijk wakker worden. Bijvoorbeeld door geluiden of een slaapstuip: een korte aanspanning van de spieren waarbij het lijkt alsof je valt.

3. Diepe slaap

Tijdens de diepe slaap ben je diep ontspannen en ver weg. Je ademhaling is langzaam en het hart klopt minder snel. Je lichaam doet kracht op voor een nieuwe dag. Wakker worden is nu moeilijk. Gebeurt dat toch, dan kun je gedesoriënteerd zijn.

4. REM-slaap (of droomslaap)

Na de diepe slaap kom je in de REM-slaap. Na de diepe slaap kom je in de REM-slaap. Dit staat voor Rapid Eye Movement, want tijdens deze fase maak je snelle oogbewegingen (terwijl je ogen gesloten zijn) en zijn je spieren volledig ontspannen. Je ademhaling en hartritme zijn onregelmatig en je bloeddruk stijgt. Dit is ook de fase waarin je droomt, en wordt daarom ook wel de droomslaap genoemd. 

De diepe slaap en de REM-slaap zijn het belangrijkst. De diepe slaap zorgt voor lichamelijk herstel en de droomslaap zorgt voor geestelijk herstel. Wordt jij niet altijd uitgerust wakker? Bekijk dan onze beter slapen tips. 

De inhoud van deze pagina is samengesteld in samenwerking met de Hersenstichting
 
  • Hersenstichting
  • Kenniscentrum Slaapaandoeningen