Hoe gezond is kurkuma?

Uitleg en recepttips met kurkuma

Het kan je bijna niet ontgaan zijn: kurkuma is ontzettend in op dit moment. Vooral omdat het zo gezond zou zijn. Niet voor niets is kurkuma onlangs door bezoekers van de Nationale Gezondheidsbeurs gekozen tot supplement van het jaar. Maar waar is kurkuma dan allemaal goed voor? En waar kun je het in bereiden?

Kurkuma heet ook wel geelwortel, tumeric of koenjit. De wortel lijkt een beetje op een gemberwortel, maar is wat slanker. Verder is het gedroogd in poedervorm te koop. Het is een van de meest gebruikte ingrediënten in currygerechten en zorgt voor een heerlijke smaak en een mooie gele kleur. Maar is het ook gezond? Kurkuma bevat onder andere de stof curcumine, dat is een antioxidant. Aan antioxidanten worden veel goede eigenschappen toegedicht. Zo zou curcumine helpen tegen koorts, infecties en spijsverteringsproblemen. Maar ook zou het werken bij reuma en leveraandoeningen.

Feit of fabel?

Er zit wellicht een kern van waarheid in deze beweringen, maar echt wetenschappelijk bewezen zijn al deze effecten nog niet. Veel van het onderzoek is niet gedaan bij mensen, of slechts bij een kleine groep. Daarnaast zijn om effecten te kunnen waarnemen waarschijnlijk grote hoeveelheden curcumine nodig. Daarvoor zou je curcuminepillen* of -drankjes moeten gebruiken. Natuurlijk is het gezond om in je voeding te zorgen voor antioxidanten, maar die krijg je ook op andere manieren binnen. Zo zitten ze ook in andere kruiden en specerijen, in groente en in fruit.

Kurkuma is eerder dit jaar, door bezoekers van de Nationale Gezondheidsbeurs, gekozen tot supplement van het jaar vanwege de gezonde eigenschappen. Maar voor je gezondheid hoef je dus nog geen wonderen te verwachten. Het onderzoek naar kurkuma gaat natuurlijk wel door, dus wie weet worden sommige effecten ooit wetenschappelijk bewezen.

Lekker om mee te koken

Dit alles neemt niet weg dat je kurkuma natuurlijk wel gewoon kunt gebruiken om verantwoord mee te koken. Enkele ideeën:

  • Maak je eigen nasikruiden door 2 tl kurkuma te mengen met 2 tl gemalen komijnpoeder, 2 tl gemberpoeder, 2 tl gemalen koriander en 2 tl gemalen laos. Meng dit met 1 gesnipperde ui, 2 teentjes knoflook en 1 rode peper. Niet vergeten om lekker veel verse groenten in de nasi te gebruiken.
  • Maak een tumeric-latte (oftewel kurkuma-melk). Verwarm hiervoor een kop melk (ongezoete sojamelk kan ook). Voeg 1 tl vers geraspte kurkumawortel of kurkumapoeder, ½ tl kaneel, ½ tl vers geraspte gemberwortel (of gemberpoeder), 1 tl honing toe en roer goed om. Zeef voor het opdienen.
  • Maak kruidige wortelsoep: snipper 1 ui en 2 teentjes knoflook, rasp een stuk gember van ca. 2 cm en haal de zaadjes uit 1 rode peper. Maak 800 gram wortels schoon en snij deze in stukjes. Fruit alles in wat olijfolie. Doe er 500 ml water en ½ bouillontablet met minder zout bij en roer er ½ tl gemalen koriander en 1 tl vers gerapte of gedroogde kurkuma door. Kook de wortel gaar. Pureer de soep en serveer met een lepel Griekse yoghurt.
  • Maak een kruidenthee met een paar plakjes kurkuma, of rasp fijn. Breng water met de plakjes kurkuma aan de kook en kook circa 10 minuten. Was een biologische limoen of citroen en voeg partje toe aan de thee. Eventueel ook toevoegen: partjes gember of een kaneelstokje.

*Preparaten
Let vooral op als je medicijnen gebruikt. Preparaten of pillen met curcumine kunnen de werkzaamheid van verschillende geneesmiddelen beïnvloeden. De exacte gevolgen zijn nog niet helemaal duidelijk en afhankelijk van het type geneesmiddel. Gebruik je curcumine als pilletje of drank, vertel dit dan tegen je arts als je medicijnen krijgt voorgeschreven.

 

Bronnen
Bijwerkingen nvwa 
Medicinal and pharmacological properties of Turmeric (Curcuma longa)