Cooling down: zin of onzin?

Het nut van een cooling down


Gepubliceerd op 07-09-2020 | Bewerkt op 07-09-2020

Zoals warming up oefeningen een goede voorbereiding is op je sportieve prestatie, zo is de cooling down een fijne afsluiter om spierpijn te voorkomen en tot rust te komen. Maar klopt dat wel? Wat is de functie van de cooling down eigenlijk, en kan het kwaad om deze over te slaan?

Er zijn veel verschillende ideeën over de cooling down. Zo zijn er veel atleten die er bij zweren, maar roepen ook veel mensen dat het ‘onzin’ is. Toch fietsen of lopen veel sporters rustig uit na een wedstrijd of training, in de hoop dat dit het herstel ten goede komt. Er is overigens zoiets als een actieve cooling down, waarbij een sporter na inspanning bijvoorbeeld een 15 minuten uitloopt- of fietst, en een passieve cooling down, waarbij een sporter direct na inspanning stil gaat zitten of gaat liggen. Dit zal bijna geen enkele sporter in de praktijk doen.

Prestaties na een cooling down

Volgens het Kenniscentrum Sport en Bewegen blijkt uit onderzoek dat veel sporters een actieve cooling down doen, en dit verbetert prestaties als je  binnen 10-20 minuten weer een inspanning moet leveren. Maar is de tijd ertussen meer dan 4 uur, dan leidt dit niet tot betere prestaties. Daarbij zorgt de cooling down niet voor minder spierpijn of stijfheid, herstellen spieren niet sneller en heeft het ook geen invloed op spierfunctie. Tot slot helpt het niet om blessures te voorkomen.

Het nut van een cooling down

Dan maar overslaan dus? Wacht even! Een actieve cooling down helpt wél met het sneller ‘opruimen’ van lactaat in het bloed. Daarnaast zorgt het dat het ademhalingssysteem en hart- en bloedvatenstelsel sneller herstelt. Na intensief sporten heb je een flinke hartslag en hoge ademhalingsfrequentie. Een goede cooling down is dan belangrijk, stelt sportfysiotherapeut Hans Bloo. “Met deze oefeningen kun je je lichaam weer tot rust laten komen, waardoor het makkelijker herstelt. Abrupt stoppen na een intensieve inspanning is geen goed idee, hierdoor kun je duizelig worden. De bloedcirculatie heeft zich dan niet rustig kunnen herstellen. Tijdens het sporten gaat er namelijk veel bloed naar de spieren. Door cooling down oefeningen stelt de bloedcirculatie zich weer in op rust en krijgen andere lichaamsdelen weer meer bloed.”

Hoe doe je een cooling down?

Hans Bloo adviseert om nog 5 of 10 minuten rustig uit te fietsen of wandelen, ook als je bijvoorbeeld krachttraining met fitnessapparaten hebt gedaan. “Als je gezond wilt sporten, sluit dan af met lichte rekoefeningen. Zo worden de afvalstoffen uit de spieren afgevoerd. Melkzuur kan een zwaar gevoel geven in de armen of benen en zich tijdens inspanning ophoopt in de spieren. Als die afvalstoffen zijn verdwenen, loop je minder kans op stijfheid en spierpijn en kun je blessures voorkomen.” Rust inplannen na het trainen is een goed idee, want zo voorkom je dat je gaat sporten met spierpijn. Wil jij weer beginnen met sporten? Lees dan eerst deze tips.

 
  • https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/producten/factsheet-after-cooling/
  • https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/kennisbank/publicaties/?zin-en-onzin-van-stretchen&kb_id=17886
  • https://www.allesoversport.nl/artikel/geen-effect-van-koudwaterbad-op-prestatie-van-topwielrenners/
  • https://www.allesoversport.nl/artikel/actieve-cooling-down-meestal-niet-nuttig/
  • https://www.allesoversport.nl/artikel/hoe-koel-je-het-beste-onder-warme-omstandigheden/