Conditie opbouwen

Tips om je uithoudingsvermogen te verbeteren

Je wilt je uithoudingsvermogen verbeteren, maar hoe bouw je snel conditie op? Hier vind je de informatie om je op weg te helpen. Lees bijvoorbeeld welke sportmethodes het snelste resultaat geven of volg het stappenplan.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?
background

Betere conditie

Heb je moeite om een paar honderd meter te hardlopen? Ben je snel benauwd? Dan is het misschien verstandig om je conditie te verbeteren. Er zijn verschillende manieren om je conditie op te bouwen. Bijvoorbeeld door te beginnen met hardlopen. Loop twee keer per week een rondje en probeer dit vol te houden. Je zult zien dat je in een paar weken al resultaat merkt. Als je eenmaal een goede conditie hebt zul jij je een stuk fitter voelen. Tip: als je meedoet met het Weekdoel van SamenGezond krijg je elke week een persoonlijk beweegdoel afgestemd op jouw niveau. Je bepaalt zelf of je dit doel haalt door te fietsen, wandelen of hardlopen. Doel gehaald? Dan ontvang je een cadeaubon. Elke week weer! Zo wordt meer bewegen om conditie op te bouwen een stuk leuker, en makkelijker vol te houden. 

Hoe werkt uithoudingsvermogen?

Uithoudingsvermogen is afhankelijk van twee factoren: de hoeveelheid zuurstof die je bloed door je lijf kan rondpompen en de hoeveelheid melkzuur die je lichaam uit je spieren kan verwijderen. Wanneer je conditie slecht is dan raak je snel buiten adem en gaat je hart tekeer om zich toch van zuurstof te voorzien.

Je conditie varieert ook met het tijdstip van de dag. Ben je een ochtendmens? Dan kan je het beste in de ochtend gaan sporten. Het gaat je dan makkelijker af en daardoor heb je vaak ook meer plezier. Verder zit conditie vaak tussen je oren. Wanneer je geestelijk moe bent dan gaat dat ten koste van je uithoudingsvermogen, maar je maximale krachtinspanning en je VO2-max blijven hetzelfde. 

Hoe krijg ik een beter conditie?

Door regelmatig te trainen kan je ervoor zorgen dat je spieren meer enzymen aan maken die melkzuur afbreken. Een voorbeeld van een training is een intervaltraining waarbij je korte explosieve inspanningen pleegt. Zorg dat je het leuk vindt wat je gaat doen. Niet iedereen heeft zin om naar de sportschool te gaan. Snelwandelen, intervaltraining, hardlopen of zwemmen zijn prima opties als je je conditie wilt verbeteren. Sporten samen met een vriendin heeft ook alleen maar voordelen. Ten eerste heb je een stok achter de deur en ten tweede kan je direct bijkletsen. Belangrijk daarbij: loop niet te hard van stapel. Bij te enthousiast, te snel en te hard gaan bewegen ligt overbelasting op de loer. Sla ook de warming-up niet over. Want met een kwartiertje warming-up oefeningen warm je de spieren op en maak je je lichaam lichamelijk en geestelijk klaar voor de prestatie die je gaat leveren. Dat kan blessures voorkomen. Maar wat is een goede warming-up? Hier een aantal tips.

Blijf doorgaan!

Conditie heb je niet in één dag en daarom is het belangrijk om niet op te geven. Probeer wekelijks te sporten en je gaat vanzelf vooruitgang voelen. Het handigste is als je het in je agenda zet op vaste dagen en tijdstippen. Heb je een steuntje in de rug nodig? SamenGezond helpt je hierbij. Download direct de app