Gezond eten lastig tijdens je zwangerschap?

Ontvang dagelijks tips en recepten

Het eten van voldoende groenten, fruit, volkorenproducten, bonen en noten is de beste oplossing om je dagelijkse dosis vitamines en mineralen binnen te krijgen. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Download dan de SamenGezond-app. Daarmee heb je een coach in je broekzak (of handtas) die je dagelijks tips, herinneringen en receptsuggesties geeft.

Je kiest in de SamenGezond-app zelf welk doel je wilt bereiken, bijvoorbeeld minder frisdrank drinken, kiezen voor gezonde tussendoortjes of gezond koken. Een doel kun je tussentijds gewoon beëindigen. Je kunt maximaal 3 doelen tegelijkertijd instellen.

Let op: een aantal coachdoelen zijn minder geschikt als je zwanger bent, omdat tijdens je zwangerschap een aantal aangepaste voedingsadviezen gelden. Het gaat om:

  • Eet minder zout
    Minder zout is voor iedereen goed, maar zwangeren moeten zuinig zijn met anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en peper. In het doel wordt juist aangemoedigd verschillende kruiden te gebruiken. 
  • Optimaliseer je koffieconsumptie
    Het Voedingscentrum adviseert maximaal 1 kop koffie per dag als je zwanger bent. Dit doel gaat uit van 4 koppen koffie per dag, het advies dat geldt voor niet-zwangeren. 
  • Vis op het menu
    Dit doel daagt je uit om iedere week minstens 1 keer vis te eten, liefst vette vis. Er wordt geen aandacht besteed aan het advies dat specifiek geldt voor zwangeren: geen rauwe en gerookte vis en geen roofvissen zoals zwaardvis, haai of tonijn. 

Zo werkt het

  1. Ga in de SamenGezond-app naar ‘Coach’.
  2. Kies links bovenin voor ‘Doelen’.
  3. Bekijk de beschikbare doelen.
  4. Selecteer jouw doel en kies ‘Toevoegen’. Je kunt maximaal 3 doelen tegelijkertijd instellen.
  5. De coach stelt je nu dagelijks vragen om je te helpen je doel te behalen.
  6. Doel behaald? Gefeliciteerd! Je ontvangt 50 punten.