BMI berekenen: zo doe je dat

Heb jij een gezond gewicht?


Gepubliceerd op 26-05-2020 | Bewerkt op 26-05-2020

Misschien wil je afvallen, of vind je je gewicht wel prima zo. Maar is jouw gewicht ook een gezond gewicht? Dat hangt af van hoeveel je weegt in verhouding tot je lengte, oftewel je Body Mass Index (BMI). Een gezond gewicht hebben is belangrijk voor je gezondheid. Je hebt dan minder snel last van gewrichts- en spierpijn, je hebt meer energie en je slaapt beter. Ook heb je minder kans op aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten.

BMI berekenen

Om je BMI te kunnen berekenen, moet je weten hoeveel je weegt. Ga het liefst altijd op dezelfde manier (naakt of in je ondergoed) op de weegschaal staan. En ook bij voorkeur op hetzelfde tijdstip van de dag. Bedenk dat je gewicht nogal kan schommelen. De ene dag houd je wat meer vocht vast dan een andere dag. En het maakt uit of je net naar het toilet geweest bent. Weeg je daarom niet vaker dan 1 keer per week, dat geeft een mooi overzicht van de week.

BMI formule

Je kunt je BMI zelf berekenen door je lichaamsgewicht in kilo's te delen door het kwadraat van je lichaamslengte (lengte keer lengte, uitgedrukt in meters). Of gebruik onderstaande BMI calculator.

Een rekenvoorbeeld van de BMI formule is: voor iemand met een lengte en gewicht van 1,70 meter en 65 kilo geldt: 65 / (1,7 x 1,7) = 22,5. De BMI van deze persoon is dus 22,5. 

BMI uitrekenen met de calculator

 

Heb ik een gezond gewicht?

Heb je je BMI waarde berekend? Dit betekent je score, heb je een BMI tussen:

  • minder dan 18,5: je hebt ondergewicht, probeer aan te komen
  • tussen de 18,5 en 25: je hebt een gezond gewicht, probeer op gewicht te blijven
  • tussen de 25 en 30: je bent te zwaar, je hebt overgewicht, probeer af te vallen
  • boven de 30: je bent veel te zwaar, je hebt obesitas (ernstig overgewicht), overleg met je huisarts en probeer af te vallen

 

Wat is je BMI?

De Body Mass Index (BMI) ) heet ook wel de queteletindex (QI) en geeft aan of je een goede verhouding tussen je lichaamsgewicht en je lengte hebt.  Kortom: of je een gezond gewicht of overgewicht hebt. Jouw BMI is je gewicht in kilogram gedeeld door je lengte in meters in het kwadraat.

De BMI is ooit bedacht door de wiskundige Adolphe Quetelet. Het werd toen nog niet gebruikt om te stellen of een persoon gezond of ongezond is, maar meer om patronen in bevolkingsgroepen te ontdekken. Zijn formule houdt dan ook geen rekening met lichaamsbouw, de hoeveelheid spieren of vet en waar dat vet dan zit.

Meet je BMI én je middelomtrek

Goed om te beseffen is dat de BMI niets zegt over het percentage vet of spieren in je lichaam. En spiermassa weegt zwaarder dan vetmassa. Een heel gespierd iemand kan daarom een hoge (ongezonde) BMI hebben en toch gezond zijn. Je lichaamsbouw – en met name je middelomtrek – telt dus ook mee, hierover lees je verderop meer.

BMI berekenen mannen en vrouwen: elke lichaam is anders

De BMI geeft je een indicatie hoe gezond je bent, maar het ene lijf is het andere niet. Lichaamsbouw en vetverdeling tellen ook mee voor je gezondheid. Vet op de heupen en billen vind je misschien niet zo mooi, maar voor je gezondheid is het geen groot probleem. Anders is het als je vet vooral in de buik zit en je dus een zogenaamd ‘appelfiguur’ hebt. Buikvet is namelijk ongezond. Het gaat in je organen zitten en daardoor kunnen deze minder goed werken. Bovendien kan overtollig buikvet ontstekingsstoffen maken die een schadelijke werking hebben. Dat vergroot de kans op ziekten als diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker.

Je moet dus niet los naar een risicofactor als BMI kijken. Om te weten of je gezond bent of zou moeten afvallen, moet je BMI altijd combineren met buikomvang en hier eventueel de aanwezigheid van bepaalde ziekten (genetisch bepaald) in meenemen. 

Meet daarom ook je taille. Je meet de omtrek van je middel met een meetlint op het smalste gedeelte: tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen.
 

Is je buikomvang voor mannen:

  • minder of gelijk aan 94 cm: je hebt een normale buikomvang
  • tussen de 94 en 102 cm: je hebt een vergrote buikomvang​
  • groter of gelijk aan 102 cm : je hebt een ernstig vergrote buikomvang

Is je buikomvang voor vrouwen:

  • minder of gelijk aan 80 cm: je hebt een normale buikomvang
  • tussen de 80 en 88 cm: je hebt een vergrote buikomvang
  • groter of gelijk aan 88 cm: je hebt een ernstig vergrote buikomvang
     

Twijfel je of je een gezond gewicht hebt?

De BMI berekening geldt voor kinderen en volwassenen van 2 t/m 70 jaar. Wel zijn er een aantal uitzonderingen. Voor kinderen is BMI berekening hetzelfde maar gelden er weer andere grenzen voor ondergewicht, gezond gewicht en (ernstig) overgewicht. Voor bepaalde groepen mensen is bijvoorbeeld een gezonde BMI-bovengrens 23 in plaats van 25. Dit geldt voor volwassenen met een Aziatische afkomst (Zuid-Azië, Indonesië, China en Japan) en mensen uit Suriname en de Antillen. Dit heeft te maken met een andere lichaamsbouw en het risico op ziekte. Twijfel je of jij een gezond gewicht hebt? Overleg dan met een diëtist of je huisarts.