Bewegen en herstel

Sport en bewegen zijn goed voor lichaam en geest

Bewegen heeft bij iedereen een gunstig effect op de gezondheid. Ook bij blessures of bijvoorbeeld rugklachten is het belangrijk om te blijven bewegen. Ontdek welk type beweger jij bent en lees de tips van deskundigen. 

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?

Bewegen en herstel 

Bewegen heeft een goede invloed op je gezondheid. Bij volwassenen en ouderen verlaagt bewegen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressieve symptomen. Maar ook bij blessures is het belangrijk om te blijven bewegen, zo voorkom je achteruitgang van spierkracht en uithoudingsvermogen en herstel je sneller. 

Effect van bewegen

Bewegen heeft een positief effect op je gezondheid als je diabetes hebt. Door te bewegen breng je de hart en bloedvaten in betere conditie, houdt je spieren en bloedvaten soepel en je bloeddruk op peil. Doordat je beweegt laat je de insuline beter werken en daardoor de bloedglucose dalen. Alleen maar reden om te bewegen (ook als je geen diabetes hebt).

Begin met eenvoudige stretchoefeningen

Wanneer je veel sport dan worden je spieren korter. Het is daarom goed om naast het sporten ook stretchoefeningen te doen. Het beste is om dit drie keer per dag (of meer) te doen. Door goed te stretchen is je lichaam mobieler, soepeler en sterker. Een extra voordeel is dat je ook minder snel pijnklachten ontwikkelt.

Yoga voor iedereen

Begin bijvoorbeeld met yoga. Dit helpt voor een sterker en soepeler lijf maar ook voor een ontspannen geest. Er zijn vele soorten yoga waardoor er altijd wel een soort van yoga bij je past. Soorten yoga zijn: hatha yoga, yin yoga, aerial yoga, poweryoga, bikram yoga, iyengar yoga, zwangerschapsyoga of kinderyoga.

Stop met naar schermen kijken en kom in beweging

We zitten tijdens werk vaak naar een scherm te kijken en inmiddels doen we dit ook als we thuis zijn. Dit betekent dat we veel meer zitten dan jaren geleden en het gevolg is dat de RSI klachten toenemen. Het is dus extra goed om soms een stukje te bewegen zodat je niet naar een scherm hoeft te kijken en minder kans hebt op RSI klachten. 

Pak direct de fiets en upload je foto. Hier verdien je 50 punten mee. Heb je wat hulp nodig om met een gezonde levensstijl te beginnen? Begin dan met SamenGezond voor dat steuntje in je rug.