Beter slapen

Niet meer wakker liggen en uitgerust opstaan

Niets is zo belangrijk als een goede nachtrust. Maar wat als je moeite heb om in slaap te komen? Of om door te slapen? Hier vind je informatie en praktische tips van deskundigen. Hiermee kun je de dag uitgerust beginnen!

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid. Doe mee, zodat we de onderwerpen en categorieën kunnen laten zien die bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Tips om goed te slapen

Een goede nachtrust is belangrijk. Als je goed slaapt, voel je je overdag fitter en kan je je vaak beter concentreren. Maar lang niet iedereen kan elke nacht goed slapen. Veel Nederlanders ervaren slaapproblemen. Ze kunnen moeilijk in slaap komen of worden juist veel te vroeg weer wakker. Sommigen kampen zelfs met een chronisch slaaptekort.

Slapen is gezond, maar hoeveel slaap heb je nodig? Een volwassene heeft gemiddeld 7 tot 9 uur slaap per etmaal nodig. Toch lukt het ons niet om elke nacht voldoende te slapen. De oorzaken van slaapproblemen zijn divers. Soms kan je bijvoorbeeld slecht in slaap komen door alles wat je op de dag hebt meegemaakt. Je bent aan het piekeren over iets dat je nog af moet maken of je ervaart stress waardoor je je lichaam geen rust kunt gunnen. Ook de overgang, angst en alcohol kunnen een rol spelen bij slapeloosheid. Ben je zwanger dan kan dit invloed hebben op je slaapgedrag. Vooral in het derde trimester is het vaak lastiger om een lekker plekje in bed te vinden. En als de baby er eenmaal is, zal je 's nachts weer vaker wakker worden met moeheid overdag tot gevolg. 

Wat kan je doen om beter te slapen? Dat begint bij een goed slaappatroon. Ga niet te laat naar bed als je weet dat je er 's ochtends weer vroeg uit moet. Zorg voor een goede combinatie tussen inspanning en ontspanning, ga vaker bewegen of doe eens wat mindfulness oefeningen voor het slapen gaan. Kijk ook eens naar je matras, misschien is deze wel aan vervanging toe. Een goed matras geeft je lichaam voldoende steun en past qua hardheid bij je gewicht. Verder is het verstandig om je slaapkamer goed te ventileren, van frisse lucht val je beter in slaap. Leer jezelf aan om positief te denken. Denk je toch ergens over na, schrijf het op zodat je er niet door afgeleid wordt. Neem eventueel een hete douche vlak voordat je gaat slapen zodat je ontspannen kunt slapen.

Lukt het je echt niet om in slaap te vallen, dan is slaapmedicatie een oplossing. Pas wel op met het gebruik van slaapmiddelen, want het kan verslavend werken. Beter is dan om te kiezen voor een natuurlijk slaapmiddel. Valeriaan werkt bijvoorbeeld rustgevend en kan ervoor zorgen dat je een betere nachtrust ervaart. Wil je meer weten over beter slapen? Download de SamenGezond app en doe de slaapquiz. 

Download de app