Beginnen met hardlopen

Tips voor een succesvolle start

Is jouw goede voornemen om (weer) te beginnen met hardlopen? Goed idee! Maar loop niet te hard van stapel. Hier zijn onze tips voor een goed begin.

Aanbevolen voor jou

Ontdek je persoonlijke tips

Meld je aan bij SamenGezond of log in. Dan zie je direct welke onderwerpen en tips bij jou passen! 

Deelname is gratis en voor iedereen

Meld je aan
background

Beginnen met hardlopen

Bijna iedereen kan beginnen met hardlopen. Hardlopen is een laagdrempelige sport en een makkelijke manier om meer te bewegen. Het enige wat je nodig hebt zijn een paar sportschoenen en je kunt lopen. Wel is het verstandig om je even in te lezen voor een vliegende start. 

Ga niet ineens hardlopen na een periode van rust. Dan kan je last krijgen van spierpijn: dat gebeurt als je langer of intensiever kracht zet dan je normaal gewend bent. Of vervelender: sportblessures. Bouw dus rustig op. Een opbouwschema kan je hierbij helpen. 

Hoe kan ik beginnen met hardlopen?

Hardlopen is een belastende sport voor je botten en pezen en daarom is het wel goed om je voor te bereiden voordat je gaat beginnen. Om te beginnen met hardlopen is het belangrijk om je professioneel te laten adviseren bij aankoop van sportschoenen. Loop je op de juiste schoenen, dan voorkom je vervelende blessures. Wanneer je goede schoenen hebt, begin dan rustig. Ga niet ineens elke dag hardlopen of in één keer extreem lang achter elkaar. Wanneer je ergens pijn krijgt, kan het goed zijn om een extra rustdag in te plannen. Of langer, dan pak je het volgende week weer op. Ook kun je het beste op een zachte ondergrond hardlopen. De beste manier om het hardlopen goed onder de knie te krijgen, is met een hardloopschema. Hiermee bouw je je conditie rustig in 10 weken naar 30 minuten hardlopen. Een goede warming up en cooling down mag daarbij niet ontbreken.

Buiten gaan hardlopen

Buiten sporten heeft alleen maar voordelen. Slaap je ’s nachts vaak slecht? Ga dan vooral buiten sporten. Door hard te lopen maak je ’s avonds meer melatonine aan en daardoor slaap je beter. Een ander voordeel is als je buiten gaat hardlopen is dat je vitamine D aanmaakt. Dit is essentieel voor je botten en je immuunsysteem. Lucht in het park is schoner waardoor je minder last hebt van longklachten. Maar als je in het park gaat hardlopen heb je ook groen om je heen, groen helpt je ontspannen. Wil je afvallen dan kan je het beste in de kou gaan hardlopen. Hierdoor verbrand je meer lichaamsvet.

Is hardlopen wel zo gezond?

Hierboven vertelden we dat hardlopen belastend kan zijn voor je lijf. Blessures liggen daardoor al gauw op de loer. Is hardlopen wel gezond? Hardlopers hebben vaak een beter conditie en hebben vaak minder kans op diabetes, kanker, depressie, hart- en vaatziekten en overgewicht. Maar als je dit meer dan 2,4 uur per week doet dan heb je net zoveel kans voortijdig te overlijden dan met bankzitters. Het beste kun je 2 tot 3 keer per week in een laag tempo joggen en dat gedurende in totaal 1 tot 2,4 uur.

Hardlopen is nóg leuker met de SamenGezond-app. Download de app en meld je aan voor het Weekdoel. Zet de app aan tijdens het hardlopen en ontvang een beloning. Elke week weer!

Download van Download van