Beginnen met hardlopen

Tips voor een succesvolle start

Is jouw goede voornemen om (weer) te beginnen met hardlopen? Goed idee! Maar loop niet te hard van stapel. Hier zijn onze tips voor een goed begin.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid verzameld, deze gebruiken we om onderwerpen en categorieën te tonen die op dit moment bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Doe je ook mee?

Beginnen met hardlopen

Iedereen kan beginnen met hardlopen. Hardlopen is een laagdrempelige sport. Het enige wat je nodig hebt zijn een paar sportschoenen en je kan gaan sporten. Wel is het verstandig om je even in te lezen zodat je daarna voluit kunt genieten.

Hoe kan ik beginnen met hardlopen?

Hardlopen is een zeer belastende sport voor je botten en pezen en daarom is het goed om je voor  te bereiden voordat je begint. Om te beginnen met hardlopen is het belangrijk om je professioneel te laten adviseren bij aankoop van sportschoenen. Dit voorkomt vervelende blessures. Wanneer je goede schoenen hebt, begin dan rustig. Ga niet opeens elke dag hardlopen of in één keer extreem langs. Wanneer je ergens pijn krijgt kan het goed zijn om een extra rustdag in te plannen. Tot slot kan je het beste op een zachte ondergrond hardlopen.  

Buiten gaan hardlopen

Buiten sporten heeft alleen maar voordelen. Slaap je ’s nachts vaak slecht? Ga dan vooral buiten sporten. Hierdoor maak je ’s avonds meer melatonine aan en daardoor slaap je beter. Een ander voordeel is als je buiten gaan hardlopen is dat je Vitamine D binnenkrijgt. Dit is essentieel voor je botten en je immuunsysteem. Lucht in het park is schoner waardoor je minder last hebt van longklachten. Maar als je in het park gaat hardlopen heb je ook groen om je heen, groen helpt je ontspannen. Wil je afvallen dan kan je het beste in de kou gaan hardlopen. Hierdoor verbrand je meer lichaamsvet. 

Is hardlopen wel zo gezond?

Hardlopers hebben vaak een beter conditie en hebben vaak minder kans op diabetes, kanker, depressie, hart- en vaatziekten en overgewicht. Maar als je dit meer dan 2,4 uur per week doet dan heb je net zoveel kans voortijdig te overlijden dan met bankzitters. Het beste kun je 2 tot 3 keer per week in een laag tempo joggen en dat gedurende in totaal 1 tot 2,4 uur. 

Download direct de SamenGezond app

Met de SamenGezond app kun je via de geïntegreerde tracker bijhouden hoelang je loopt. Bij gebruik van deze app krijg je ook nog punten die je kan inwisselen in de webshop.