Alles wat je moet weten over insulineresistentie

Plus: 4 dingen die je zelf kunt doen

Bij overgewicht kan het lichaam minder gevoelig worden voor het hormoon insuline. Dit wordt insulineresistentie genoemd. Het is de voorbode voor het ontstaan van diabetes type 2.

Als je zwaarder wordt, neemt de hoeveelheid vetweefsel in je lichaam toe. Er komt ook meer vet in de buikholte en rond de organen, en juist dit vetweefsel is ongunstig. De vetcellen in je buik vormen stoffen die je lichaam ongevoeliger maken voor insuline. Dit proces noemen we insulineresistentie. Het ontstaat deels door erfelijke aanleg en deels door leefstijl.
 

Hyperinsulinemie

Als je lichaam minder gevoelig wordt voor insuline, probeert de alvleesklier dit te compenseren. De klier gaat meer insuline aanmaken. Je hebt dan dus meer insuline in je bloed dan normaal. Dat noemt men hyperinsulinemie. Maar al die insuline werkt gewoon niet zo goed. En dat zorgt voor problemen.

De belangrijkste taak van insuline is om glucose uit je bloed te halen en in de cellen te brengen. Op die manier krijgen de cellen brandstof (glucose) om goed te functioneren. Maar als insuline niet zo goed werkt, verloopt dat proces ook niet goed. Er zit wel veel suiker in je bloed, de bloedsuikerspiegel is hoog (dit noemt men ook wel hyperglycemie). Maar je spieren krijgen toch niet genoeg suiker binnen omdat de insuline niet goed werkt. Dat zorgt ervoor dat je je erg vermoeid kunt voelen.

Uiteindelijk ontstaat diabetes type 2: je bloedsuikers worden blijvend te hoog. Insulineresistentie wordt daarom ook wel pre-diabetes genoemd. Het is onderdeel van het metabool syndroom.
 

Dikker worden

De overmaat aan insuline heeft nog een ander nadeel. Insuline is namelijk een hormoon dat de vetopslag stimuleert. Als je te veel insuline in je bloed hebt, wordt het moeilijker om af te vallen. Daarom is het voor mensen met insulineresistentie of diabetes type 2 vaak zo lastig om gewicht te verliezen.
 

4 dingen die je kunt doen

Je kunt de insulineresistentie behandelen op vier manieren.

1. Afvallen

Gewicht verliezen verbetert de insulineresistentie. Afvallen is wel moeilijk als je insulineresistentie hebt, omdat insuline de vetopslag stimuleert. Een speciaal dieet kan helpen.

2. Anders eten

Voor veel mensen met insulineresistentie werkt het goed om minder koolhydraten te eten. Als je minder koolhydraten eet, is er minder insuline nodig in het lichaam en neemt de productie van insuline af. Dat is gunstig, omdat dan ook de vetopslag minder wordt gestimuleerd. Daardoor lukt het afvallen beter.

3. Meer bewegen

Bewegen heeft een direct positief effect op de insulineresistentie. Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat de spieren veel gemakkelijker glucose uit het bloed kunnen halen.

4.Medicijnen

Medicijnen kunnen de insulineresistentie verbeteren. Maar pillen pakken het probleem niet echt bij de wortel aan, terwijl een gezonde leefstijl dat wél doet.
 

Persoonlijk advies van een diëtist

Gezonde voeding speelt een belangrijke rol voor je gezondheid. Je kunt er bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 mee verkleinen. Maar hoe eet je gezond? Wat werkt op de lange termijn? En wat past bij jou?

Via SamenGezond krijg je persoonlijk advies van een gespecialiseerd diëtist. De diëtist gaat in op jouw eetgewoontes en geeft praktisch toepasbare tips waarmee je eenvoudig zelf aan de slag kan. Houd 4 dagen bij wat je eet en drinkt en ontvang een persoonlijk voedingsrapport óf stel gratis je algemene vraag aan een diëtist.

Stel je gratis vraag aan een diëtist
Of doe de voedingscheck.

 
  • www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/diabetes-type-2.aspx
  • www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/diabetes-in-het-algemeen/insulineresistentie
  • Diabetes type 2? Maak jezelf beter (Boek Hanno Pijl en Karine Hoenderdos, Fontaine, 2016)