Alles wat je moet weten over de REM-slaap

Dromen voor geestelijk herstel


Gepubliceerd op 08-04-2020 | Bewerkt op 08-04-2020

Als je slaapt, doorloop je verschillende stadia. Lichte slaap gaat over in diepe slaap, waarna je in de REM-slaap komt. Dit is de fase waarin je droomt, ook wel de droomslaap genoemd. Deze slaapfase zorgt voor geestelijk herstel. Heel belangrijk dus!

Een gezonde slaap doorloopt de volgende 4 fases:

  1. de sluimerfase
  2. de lichte slaap
  3. de diepere slaap
  4. de REM-slaap

Samen vormen deze 4 fases een slaapcyclus, die in totaal zo’n 90 tot 120 minuten duurt. Per nacht wordt de hele slaapcyclus zo’n 3 tot 5 keer doorlopen.

Functie van de REM-slaap

REM is de afkorting van Rapid Eye Movement. In deze fase bewegen je ogen namelijk snel heen en weer terwijl ze gesloten zijn. De spieren in je lichaam zijn verder volledig ontspannen en er is een verhoogde hersenactiviteit. Dit is de fase waarin je dromen hebt die je je later kunt herinneren, dit wordt ook wel de droomslaap genoemd. Overigens kunnen ook in de andere fasen dromen voorkomen. Alleen die onthoud je niet.

De droomslaap heeft een belangrijke functie, namelijk om ervaringen die we tijdens de dag hebben opgedaan te verwerken. Het is bekend dat dit cruciaal is voor het geheugen, het leren van nieuwe dingen, emotionele verwerking en je stemming. Laboratoriumratten die voortdurend wakker worden gemaakt tijdens de REM-slaap overlijden na zo’n 4 tot 6 weken.

Tijdens de slaap gebeurt er veel in ons lichaam:

  • de hersenactiviteit verandert
  • de lichaamstemperatuur daalt met ongeveer 1 graad
  • de pupillen worden kleiner
  • de hartslag vertraagt
  • je ademt minder lucht in
  • je produceert minder speeksel
  • je produceert minder urine
  • de hoeveelheid groeihormonen neemt toe
  • de hoeveelheid stresshormonen neemt af

Duur van de REM-slaap

Hoe lang de REM-slaap duurt, verschilt per slaapcyclus. De duur kan variëren van 5 tot 45 minuten. Meestal zijn de remperiodes kort in het begin en langer naarmate de nacht vordert. Om die reden herinner je je meestal eerder dromen die je  aan het eind van de nacht (of in de vroege ochtend) gehad hebt. Als mensen een aantal nachten achter elkaar telkens in deze slaapfase gewekt worden, dan lijkt er een toenemende behoefte te zijn aan REM-slaap. Als ze vervolgens een normale nacht hebben waarin ze niet worden gewekt, neemt duur van deze slaapfase weer af.

Na elke REM-slaapfase ontwaak je soms kort (vaak onbewust) en begint de hele slaapcyclus van lichte slaap naar diepe slaap, naar droomslaap, weer van vooraf aan tot het tijd is om te ontwaken.

De inhoud van deze pagina is samengesteld in samenwerking met de Hersenstichting
 
  • Hersenstichting
  • Kenniscentrum Slaapaandoeningen