Beginnen met afvallen

Een gezond gewicht bereiken en behouden

Een paar kilo's minder: het klinkt eenvoudig, maar wat is het soms moeilijk! Hier vind je de informatie om je op weg te helpen. Lees bijvoorbeeld over de (on)zin van diëten, hoe je verantwoord sport en meer.

Suggesties voor jou

(Nog) geen suggesties beschikbaar

We hebben nog geen gegevens over jou, jouw doelen en jouw gezondheid. Doe mee, zodat we de onderwerpen en categorieën kunnen laten zien die bij je passen.

Deelname is gratis en voor iedereen!

Gezond afvallen

Als het om afvallen gaat, bestaan er veel verschillende diëten. Een punten dieet gaat bijvoorbeeld uit van het gevarieerd eten waarbij je de calorieën telt in de vorm van punten. Ook kan je kiezen voor een koolhydraatarm dieet of een proteine dieet. Welk dieet is het beste? Dat is moeilijk te zeggen. Wat voor de een werkt, hoeft voor de ander niet dezelfde resultaten op te leveren. 

Als je snel wilt afvallen, kan je kiezen voor een sapkuur, crash dieet of afslank shakes. Hiermee kan je in korte tijd veel vermageren, echter dit is niet altijd goed. Het jojo effect ligt op de loer, waarbij je juist weer extra aan kunt komen als je stopt met diëten. Beter is het om geleidelijk aan gewicht te verliezen, zodat het ook vol te houden is. Je verandert als het ware je ongezonde leefstijl naar een gezonde leefstijl. Als je gezond wilt afslanken, kan je het beste werken met een dieet schema dat je bijvoorbeeld op kunt laten stellen door een diëtist

Veel mensen slaan hun ontbijt over als ze willen afvallen. Beter is om wel elke dag te ontbijten, maar dan wel met een gezond ontbijt. Als je wilt afslanken is het verstandig om tussendoortjes te mijden of in ieder geval te kiezen voor gezonde tussendoortjes. Tips voor gezonde recepten vind je op de website van SamenGezond, ook voor tips over gezond drinken. Als je wilt afvallen is het verstandig om ook meer te bewegen. Hiermee stimuleer je de vetverbranding en daarmee gewichtsverlies. Sporten in combinatie met gezonde voeding is dus een ideale afslankmethode.

Op gewicht blijven is niet altijd gemakkelijk, het volhouden van een bepaald voedingspatroon kan lastig zijn. Als het even niet zo lekker met je gaat, kan je terugvallen in je oude eetpatroon. Uit emotie ga je juist weer meer ongezonde dingen eten. Stress kan dan een veroorzaker zijn van overgewicht. Ook als je gaat stoppen met roken, kan het soms zijn dat je als compensatie meer gaat eten en dus aankomt. Het is belangrijk dat je om leert gaan met stress, probeer je afleiding niet te zoeken in eten maar juist in andere dingen. 

Heb je hulp nodig bij het afvallen? Download de SamenGezond app en laat de online coach je helpen of stel je vraag aan een diëtist

Download de app