9 beweegtips voor op kantoor

zitten is het nieuwe roken!

En dat terwijl lichaamsbeweging zo belangrijk is. Stilzitten wordt ook wel ‘het nieuwe roken’ genoemd omdat steeds duidelijker wordt dat het een risico vormt voor allerlei aandoeningen. Negen eenvoudige manieren om in beweging te komen.

1. Dynamisch zitten

Kies voor dynamisch zitten met een zitbal of balstoel. Met de kleine bewegingen die je de hele dag maakt om in balans te blijven, doe je je lichaam al een groot plezier: de doorbloeding verbetert, je rompspieren worden sterker, er is minder kans op rugklachten en je verbruikt meer calorieën (!).

2. Neem de trap

Simpel maar doeltreffend. Gebruik zo vaak mogelijk de benenwagen. Dus overleg op een andere verdieping? Neem de trap! Of parkeer de auto zo ver mogelijk van de ingang van je kantoor of bedrijf. En ja, ook als het regent. Probeer ook elk uur een korte pauze van vijf minuutjes te nemen om even een klein wandelingetje te maken.

3. Stand-up meeting

Maak van een vergadering een wandelvergadering. Maak je niet druk over notulen of aantekeningen. Daar is de voicerecorder voor, die tegenwoordig in elke smartphone verstopt zit. Een van de aanwezigen kan de opname naderhand uitwerken. Als dit echt onhandig of onbespreekbaar is, is een sta-vergadering een goed alternatief.

4. Intervallen tijdens je lunch

Benut de lunchpauze om te wandelen of - nog sportiever - om te snelwandelen, nordic wandelen of joggen. Ook intervaltraining is goed, zelfs voor beginners. Daarbij ren je korte stukjes (30 seconden tot een minuut) zo hard als je kunt, afgewisseld met lopen in een normaal tempo. De voordelen voor hart, bloedvaten en conditie zijn enorm, terwijl de belasting van de gewrichten minimaal is. Er zijn handige apps zoals Hardlopen met Evy Gruyaert, waarbij je zelf het interval kunt instellen. 

5. Hydrateer meer

Een gekke tip misschien, maar één die verrassend eenvoudig is. Zet een grote fles water klaar en drink die gedurende de dag leeg. Dat helpt je niet alleen om voldoende te drinken - wat een must is voor je lichaam - maar je moet ook vaker even naar de WC en dat zorgt er op een natuurlijke manier voor dat je opstaat en even in beweging bent.

6. Technisch hulpje

Installeer op je desktop een progamma dat elk uur of om de twee uur aangeeft dat het tijd is om je werk neer te leggen en een paar (stretch)oefeningen te doen. Er zijn talloze programma's zoals Stretchclock, DeskActive en Big Stretch Reminder. 

7. IJsberen

Is het je weleens opgevallen dat slanke, fitte mensen vaker staan en vaak op en neer lopen als ze aan het praten zijn? Kopieer hun techniek en ga de volgende keer 'ijsberen' terwijl je een telefoontje beantwoordt. Een leuke manier om wat meer te bewegen.

8. Elke stap telt

De stappenteller: steeds meer mensen ontdekken het nut en het plezier hiervan. Een stappenteller is een eenvoudig apparaat dat registreert of jij loopt. Ze zitten verstopt in de nieuwste smartwatches en smartphones of zijn als zelfstandige stappenteller te koop. Idealiter zet je dagelijks 8.000 tot 10.000 stappen. Dat kan door wandelen, maar het is ook erg leuk om te merken dat je in je dagelijkse leven erg veel stappen bij elkaar kunt sprokkelen door even naar de prullenbak te lopen, een bezoeker zelf op te halen bij de ingang of even naar een collega te gaan in plaats van hem een e-mail te sturen! De meest geavanceerde stappentellers houden ook nog bij of je goed hebt geslapen, hoeveel calorieën je hebt verbruikt en of je trappen hebt gelopen.

9. Sport met je collega’s

Organiseer met een groepje collega's een of twee keer per week tijdens de pauze of aansluitend op het werk een sportclubje. Dat kan van alles zijn: van yoga of pilates tot kettlebel of hardlopen. Vaak kun je met elkaar makkelijk wat geld bij elkaar leggen om een trainer in te huren. En als je een gezondheidsbewuste werkgever hebt, wil die misschien ook bijdragen.