Hoe kun je het beste afvallen?

We geven antwoord op 5 veelgestelde vragen

Wil je af van extra kilo’s, maar weet je niet zo goed hoe af te vallen? Hier antwoorden op 5 veelgestelde vragen.

1. Snel aankomen na afvallen, hoe voorkom je dat?

Deskundigen zeggen: afvallen is niet zo moeilijk. Het is juist de kunst om op gewicht te blijven. Een dieet verandert namelijk je stofwisseling. Ten eerste door het gewichtsverlies zelf: je lichaam is ‘kleiner’ geworden en heeft dus minder energie nodig. Ten tweede omdat je door een dieet vaak ook spierweefsel kwijtraakt. Spieren verbruiken meer energie dan vet, dus verlies van spiermassa maakt je stofwisseling zuiniger. Ten slotte heeft het afvallen zelf effect op de stofwisseling. Uit onderzoek blijkt dat mensen met veel overgewicht na het afvallen een zuinigere stofwisseling hebben dan mensen met hetzelfde gewicht die niet zijn afgevallen. Wat je kunt doen? Zorgen dat je spiermassa op peil blijft (door krachttraining), blijven opletten en bijsturen en… accepteren dat je nooit meer zoveel kunt eten als toen je nog zwaarder was.

 

2. Kun je afvallen zonder te sporten?

Ja, dat kan. De vraag is alleen of het aan te raden is. Als je puur en alleen afvalt door een dieet, is de kans groter dat je spiermassa afneemt en daardoor je stofwisseling vertraagt. Ook kan een streng dieet je niet voldoende voedingsstoffen leveren en je hongerig houden. Dat houden niet veel mensen lang vol. De beste combinatie om goed af te vallen is nog altijd een combinatie: minder of anders eten en meer bewegen.

 

3. Een maaltijd overslaan: hoe schadelijk is dat?

Dat is niet schadelijk. Sterker nog, sommige mensen gebruiken ‘vasten’ als een manier om af te vallen. Ze eten periodes op de dag bewust niet, of ze eten een paar dagen per week bewust heel weinig. Dat wordt ‘intermittent fasting’ genoemd. Het idee erachter is dat je op deze manier gemakkelijker je vetvoorraad aanspreekt, dat je gevoeligheid voor insuline verbetert en dat je niet de hele week ‘op dieet’ bent. Voor sommige mensen werkt dat goed, voor veel mensen werkt het juist veel beter om een regelmatig eetpatroon aan te houden. Dit is een kwestie van uitproberen.

 

4. Slapen en afvallen: heeft slaap invloed op je gewicht?

Waarschijnlijk wel. Vooral een tekort aan slaap heeft een negatief effect op het lichaamsgewicht. Te weinig slapen verhoogt de kans op overgewicht, diabetes en zelfs depressie. Mensen die in ploegendienst werken, hebben vaker overgewicht. Voldoende slapen (7 tot 9 uur per nacht) is dus één van de factoren die helpen bij afvallen.

 

5. Hoe afvallen, wat is het beste dieet?

Koolhydraatbeperkt, het oerdieet, vasten of het Pioppideet? Het beste dieet voor jou is het dieet dat bij je past. Want alleen zo’n dieet kun je lang volhouden, ook als je eenmaal bent afgevallen. Natuurlijk zijn er wel algemene richtlijnen:

  • eet zoveel mogelijk puur, onbewerkt voedsel
  • vermijd suikers en snelle koolhydraten
  • neem dranken zonder suiker, bij voorkeur water, thee en koffie
  • eet rustig en met aandacht
 
  • Aankomen na dieet: Jongleren met Voeding, Jaap Seidell en Jutka Halberstadt
  • www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/overgewicht/fase-3-op-gewicht-blijven.aspx
  • Slaap: Het voedsellabyrint, Jaap Seidell en Jutka Halberstadt
  • www.nieuwsvoordietisten.nl/het-beste-dieet-ter-wereld-puur-en-onbewerkt/