Hoe kom je van buikvet af?

En hoe ongezond is het eigenlijk?

Bij heel veel mensen gaat het vet daar zitten waar je het niet wilt hebben: op de buik. Hoe ontstaat buikvet? Hoe ongezond is het? En hoe kom je van je buikvet af? 5 feiten over buikvet.

1. Je kunt niet zonder buikvet

Heb jij ook je buik vol van het vet in je buik? Dan is het goed om te weten dat je altijd een beetje buikvet nodig hebt. Bijvoorbeeld omdat het een isolatielaagje vormt, dat jouw lichaam beschermt tegen kou. Ook is het een soort stootkussen om je organen als je maag, lever en nieren te beschermen tegen beschadiging. Maar de belangrijkste reden is dat buikvet samen met het onderhuidse vet een echt orgaan is. Je vetmassa is zelfs een van de grootste organen van je lichaam. Het maakt hormonen aan die belangrijk zijn voor je gezondheid. Zoals leptine, het hormoon dat de eetlust remt. Verder zorgt je vetmassa ervoor dat je organen altijd genoeg brandstof hebben om te kunnen blijven werken, ook als je een tijdje niet gegeten hebt. Je kunt dus te weinig vet in je lijf hebben. Maar teveel vet is ook niet goed. En dan maakt het vooral uit waar dat vet zit.

2. Buikvet is ongezonder dan heupvet

Het ene vet in je lijf is het andere niet. Onderhuids vet en vet op de heupen en billen vind je misschien niet zo mooi, maar voor je gezondheid is het geen groot probleem. Dus als je een ‘peerfiguur’ hebt, dan zit je goed. Anders is het als je vet vooral in de buik zit en je dus een ‘appelfiguur’ hebt. Buikvet is namelijk ongezond. Het gaat in je organen zitten en daardoor kunnen deze minder goed werken. Bovendien kan overtollig buikvet ontstekingsstoffen maken die een schadelijke werking hebben. Dat vergroot de kans op ziekten als diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker.

3. Een meetlint zegt meer dan de weegschaal

Je moet dus zorgen dat je niet teveel buikvet hebt. De weegschaal maakt echter geen onderscheid tussen bijvoorbeeld buikvet en heupvet: al het vet is even zwaar. Hoe weet je dan of je teveel van het ongezonde buikvet hebt? Door het meten van je buikomvang, ook wel middelomtrek genoemd. Pak een meetlint, adem uit (zodat je je buik niet kunt inhouden) en meet je buikomvang tussen de onderkant van je onderste rib en de bovenkant van je bekken. Een gezonde middelomtrek is maximaal 80 cm voor vrouwen en maximaal 94 cm voor mannen. Zit jij erboven? Lees hier alles over gezond afvallen.

4. Kom je van buikvet af door buikspieroefeningen?

Hoe kom je van buikvet af? Veel mensen denken dat het helpt om de buikspieren te trainen. Van buikspieroefeningen krijg je wel sterkere buikspieren, maar het heeft amper effect op je buikvet. Beter is het om alle spieren in je lijf te trainen, met krachttraining bijvoorbeeld. Zo kweek je spieren en spieren verbruiken meer energie dan vetweefsel. Niet alleen als ze aan het werk worden gezet, maar ook in rust. Spieren verhogen je verbranding namelijk dag en nacht. Als je dan ook nog gezonder gaat eten, val je langzaam maar gestaag en op een gezonde manier af.

5. Hoe ontstaat een ‘bierbuik’?

Een dikke buik wordt vaak een bierbuik genoemd. Nu is nooit aangetoond dat bier eerder zorgt voor extra vet in je buik dan andere dranken of voedingsmiddelen. Wel geldt in zijn algemeenheid dat je teveel calorieën kunt binnenkrijgen. Als je bier drinkt, dan wekt dat de eetlust op. Niet zelden neem je er borrelnootjes, chips of iets anders te snacken bij. Calorieën die je lichaam niet verbrandt, worden in lichaamsvet omgezet. En waar dat vet terechtkomt, in je buik, op je heupen of onderhuids, is vooral een kwestie van aanleg. Bij mannen gaat het vaak wat gemakkelijker op de buik zitten dan op de heupen. Ook stress speelt een rol. Te lang en te veel stress zorgt ervoor dat je te veel stresshormonen als cortisol in je lijf kunt hebben. En dat cortisol stuurt extra vet eerder naar je buik dan naar je heupen. Wil je dus wat aan je buikje doen, dan is het goed om niet alleen op je eten, drinken en lichaamsbeweging te letten, maar ook zorgen voor voldoende ontspanning.