10 tips bij veelvoorkomende goede voornemens

Laat je inspireren!

Heb je nog inspiratie nodig voor goede voornemens en hoe je deze tot een gewoonte maakt? We bespreken 10 veelvoorkomende voornemens.

Wil je graag het nieuwe jaar positief beginnen door aan een goed voornemen te werken? Je bent niet de enige! Hieronder bespreken we verschillende goede voornemens en hoe je deze het beste kunt behalen.

1. Meer bewegen? Maak het concreet!

Is jouw goede voornemen om meer te bewegen? De gedachte ‘ik wil meer bewegen’, is te vrijblijvend. Maak het concreet! Bijvoorbeeld: ‘Op dinsdagavond om 8 uur doe ik mee met de les bodypump in de sportschool, samen met mijn vriendin Marieke’. Of: ‘Vrijdagochtend trek ik meteen mijn hardloopkleren aan als ik opsta en ga ik na het ontbijt 3 kilometer hardlopen in het bos’. Of: ‘Als ik van huis vertrek voor werk dan neem ik de fiets’. Wil je graag een steuntje in de rug van SamenGezond? Ga de uitdaging aan en doe mee aan het Weekdoel!

2. Wil je gezonder eten? Verander 1 ding tegelijk!

Heb je goede voornemens voor gezond eten? Een ingewikkeld ontbijtrecept, lunchen met salades, 's avonds een nog ingewikkelder diner recept en nooit meer snoepen? Grote kans dat je na een week uitgeput in de keuken staat en besluit om patat te halen. Alles in één keer veranderen hou je niet vol! Het is veel gemakkelijker om gewoontes stuk voor stuk aan te pakken. Begin maar eens met fruit bij het ontbijt bijvoorbeeld. Of neem wat komkommer in plaats van chips als je zin hebt om te snaaien. Ook hier maak je het weer concreet. Als die gewoonte is ingesleten, maak je een volgend voornemen. Het gaat minder snel, maar het is wel veel gemakkelijker om vol te houden. Wil je graag een dagelijkse herinnering en coaching tips en informatie? Activeer dan een coachdoel in de SamenGezond-app.

3. Minderen met suiker? Drink suikervrij.

Dranken met suiker zijn voor niemand goed. Ze jagen je bloedsuiker omhoog en geven weinig verzadiging, zodat je niet merkt dat je veel calorieën binnenkrijgt. Dus, is jouw goede voornemen om te minderen met suiker? Drink dan voortaan vooral water, thee en koffie. Drink liever geen frisdrank, vruchtensap en gezoete zuiveldranken. Vind je deze stap te groot? Light-frisdrank is een goede tussenstap, maar bedenk dat die zoete smaak je zoetbehoefte in stand houdt. Daarnaast zijn de zuren in light frisdrank een aanslag op je tandglazuur. Lees ter inspiratie voor lekkere gezonde dranken bijvoorbeeld dit blog.

4. Stoppen met roken? Vraag om hulp.

Wil je graag stoppen met roken? Als je al vaker geprobeerd hebt te stoppen, weet je vast hoe lastig dat is. Het is geen kwestie van wilskracht, het is gewoon écht heel moeilijk. Zoek dit jaar eens professionele hulp bij het stoppen. Ga naar je huisarts of leefstijlcoach en laat je helpen. Of lees meer over ons aanbod voor stoppen met roken.

5. Meer variatie in je eetpatroon? Kies de regenboog!

Vrolijk en gezond voornemen: probeer kleurrijker te eten. Niet alleen maar groene groenten, zoals sla en sperziebonen, maar vaker ook rood, oranje, geel, wit en paars op je bord. Hoe gevarieerder je eet, hoe meer verschillende voedingsstoffen je binnenkrijgt. En dat is de basis van gezond eten. Meer variatie in groenten maakt je eten ook lekkerder!

6. Wil je je fitter voelen? Ga op tijd naar bed.

Naast dat je je misschien niet fit voelt, heeft onvoldoende slaap meer effecten op je lichaam. Een tekort aan slaap is een risicofactor voor overgewicht. En als je moe bent, heb je de neiging om je vermoeidheid ‘weg te eten’. Vooral suiker geeft je dan weer snel een kick, zodat je er weer even tegen kan. Helaas is het effect van suiker is ook weer snel uitgewerkt. Vroeger naar bed voorkomt snoepen! Bekijk ook ons aanbod op slaap en laat ons je helpen.

7. Rust en regelmaat in je leven? Ga (een beetje) terug naar de jaren 50.

In de jaren 50 was eten nog heel overzichtelijk: 3 maaltijden per dag, op vrijdag vis, in het weekend een glaasje en een borrelhapje en alleen op verjaardagen taart. Natuurlijk hoef je niet terug naar elke dag gekookte aardappelen of een blokje kaas met ananas. Maar een beetje terug naar die ijzeren regelmaat is best een goed idee. Het geeft structuur en duidelijkheid en dat helpt om voornemens voor elkaar te krijgen.

8. Goede voornemens om af te vallen? Gedraag je als een slank persoon

Wil je afvallen? Het helpt enorm als je jezelf al gaat gedragen als een slank persoon. Spiek bij de dunne vrienden die zogenaamd alles kunnen eten. Je zult zien dat ze stoppen na 2 bitterballen op een feestje, dat ze sporten niet overslaan en dat ze graag zelf koken. Zet de knop om. Zie gezond eten niet als zielig of een straf voor jezelf. Maar zie het als de manier om goed voor jezelf te zorgen. Lekker blijven eten, niet te streng voor jezelf zijn en goed de balans bewaken. Net zoals slanke mensen dat doen. Wil je meer weten? Bekijk dan ons aanbod voor gewichtsverlies.

9. Meer in het moment leven? Las smartphonevrije tijd in.

Wil je meer in het moment leven? Een goede stap is om smartphonevrije tijd in te lassen. Je smartphone is een handig apparaat, maar het kan er voor zorgen dat je minder bewust bent van wat er om je heen gebeurt en je afleidt. Zet daarom je telefoon eens uit en/of leg het weg, buiten je bereik. Geniet vervolgens van een goed boek, voer een goed gesprek met je partner of onderneem iets leuks met je kinderen of een vriend. Je kunt ook meditatie overwegen. Lees hier hoe je dat doet.

10. Minder stress? Plan tijd in om te ontspannen.

Stress, een woord met een negatieve lading. Toch is stress heel nuttig. Het helpt je om alert te blijven, snel iets af te krijgen of te vluchten als er een noodsituatie is. Pas als je teveel stress ervaart, wordt het vervelend en ongezond. Neem daarom elke dag de tijd voor ontspanning. Plan het desnoods in als je weet dat het er niet van komt. Ook al is het maar 10 minuten waar je van een kop thee geniet of een leuk artikel leest. Wil jij weten of je teveel stress ervaart? Doe de stresstest.

Val je toch weer terug in je oude gewoontes? Dat is menselijk. Laat je er niet door ontmoedigen. Lees hier hoe je van jouw goede voornemen een gewoonte maakt.