Gezonde broodjes maken

10x gezond belegd

Het standaard broodje gezond met ham, kaas, ei, mayo en een blaadje sla is vaak minder gezond dan je zou denken. Veel vet, weinig groenten en amper vezels. Daarom: 10 recepttips om zelf echt gezonde broodjes te maken. 

10x broodjes gezond

1. Broodje hummus-avocado

Volkoren broodje besmeren met hummus en beleggen met reepjes rode paprika en plakjes avocado. Bestooien met wat (gerookt) paprikapoeder.

2. Broodje gezond op z’n Grieks

Waldkornbroodje besmeren met olijventapenade en beleggen met feta, plakjes tomaat, plakjes komkommer, reepjes paprika en wat dun gesneden rode ui. Steek er een prikker in met een zwarte olijf.

3. Franse baguette

Stuk bruin stokbrood dun besmeren met boter en een beetje honing, beleggen met plakjes brie, rucola en plakjes verse vijgen.

4. Bagel zalm gezond

Meergranen bagel dun besmeren met roomkaas en wat gemalen mierikswortel (uit een potje), beleggen met gerookte zalm, ringetjes rode ui en wat veldsla.

5. Volkoren clubsandwich tonijn

3 sneetjes volkorenbrood even roosteren. Een klein blikje tonijn mengen met 1 augurk in stukjes, een lepeltje kappertjes en een beetje tomatenketchup. 1 snee besmeren met helft van tonijnmengsel, beleggen met blaadje sla, afdekken met een snee brood, weer besmeren met tonijnmengsel en beleggen met plakjes tomaat. Afdekken met 3e snee en diagonaal doormidden snijden. Grote prikker in elke helft steken.

6. Volkorenbolletje geroosterde groenten

Rooster plakken van ½ courgette, ½ aubergine en ½ rode paprika in een grillpan gaar. Bestrooi ze met zout en peper. Volkorenbolletje besmeren met een beetje olijfolie en beleggen met de geroosterde groenten en wat plakjes mozzarella. Garneren met verse basilicum.

7. Platbrood met kip-gezond

Volkoren platbrood besmeren met een mengsel van een beetje yoghurt met mayonaise en kerriepoeder. Beleggen met plakjes gebakken kipfilet, wat geschaafde wortel en plakjes mango. Beleggen met een handvol rucola en dubbelgeklapt serveren.

8. Broodje Italiaans ham

Volkorenpistoletje besmeren met wat pesto, beleggen met Italiaanse (Parma)ham, reepjes gedroogde tomaat, wat geraspte courgette en enkele plakjes zwarte olijf.

9. Broodje bospaddenstoelenomelet

Een handvol bospaddenstoelen in reepjes samen met een bosuitje in ringetjes even bakken in een koekenpan. Een ei loskloppen en dat erover schenken. Daar een omelet van bakken. Een volkoren speltbroodje besmeren met boter, beleggen met wat blaadjes spinazie en de dubbelgevouwen omelet.

10. Pittige zuurdesemsandwich met pindakaas

2 sneetjes volkoren zuurdesembrood besmeren met pindakaas en een beetje sambal. Een snee beleggen met reepjes komkommer en een handje taugé. Dek af met de 2e snee brood. Snij het brood diagonaal doormidden en steek in elke helft een grote prikker.

Extra tips voor je gezond belegde broodje:

  • Serveer elk gezond broodje samen met een kleine salade van een handje gemengde sla en een van de groenten die ook op het broodje zitten. Staat meteen heel feestelijk.
  • Wissel smeersel op je gezond belegde broodje af, het hoeft niet altijd iets boterachtigs te zijn. Denk ook aan hummus, pesto, een tapenade of wat mayonaise.