Gezonde broodjes maken

10x gezond belegd

Het standaard broodje gezond met ham, kaas, ei, mayo en een blaadje sla is vaak minder gezond dan je zou denken. Veel vet, weinig groenten en amper vezels. Daarom: 10 recepttips om zelf echt gezonde broodjes te maken. 

10x broodjes gezond

1. Sandwich hummus-avocado

2 volkoren boterhammen besmeren halvarine en hummus en beleggen met reepjes rode paprika en plakjes avocado. Bestooien met wat (gerookt) paprikapoeder.

2. Broodje gezond op z’n Grieks

Waldkornbroodje besmeren met halvarine, olijventapenade en beleggen met hüttenkase, plakjes tomaat, plakjes komkommer, reepjes paprika en wat dun gesneden rode ui. Steek er een prikker in met een zwarte olijf.

3. Franse baguette

1/3 volkoren of meergranen stokbrood dun besmeren met halvarine en beleggen met gerookte kipfilet, rucola en plakjes verse vijgen.

4.  Sandwich zalm gezond

Pak 2 volkoren boterhammen en beleg 1 kant met hüttenkäse, gerookte zalm, ringetjes rode ui en veldsla. Doe de andere boterham er bovenop.

5. Volkoren clubsandwich tonijn

2 sneetjes volkorenbrood even roosteren. Een klein blikje tonijn mengen met 1 augurk in stukjes, een lepeltje kappertjes en een beetje tomatenketchup. 1 snee besmeren met helft van het tonijnmengsel, beleggen met blaadje sla en plakjes tomaat, afdekken met een de andere snee brood en diagonaal doormidden snijden. Grote prikker in elke helft steken.

6. Volkorenbolletje geroosterde groenten

Rooster plakken van ½ courgette, ½ aubergine en ½ rode paprika in een grillpan gaar. Bestrooi ze met peper. Volkorenbolletje besmeren halvarine en beleggen met de geroosterde groenten Garneren met verse basilicum.

7. Platbrood met kip-gezond

Volkoren platbrood besmeren met een mengsel van een beetje yoghurt met mayonaise en kerriepoeder. Beleggen met plakjes gebakken kipfilet, wat geschaafde wortel en plakjes mango. Beleggen met een handvol rucola en dubbelgeklapt serveren.

8. Broodje Italiaans

Volkorenpistoletje besmeren met wat pesto, beleggen met 2 dunne plakjes mozzarrella, plakjes tomaat, wat geraspte courgette en enkele plakjes zwarte olijf.

9. Sandwich bospaddenstoelenomelet

Een handvol bospaddenstoelen in reepjes samen met een bosuitje in ringetjes even bakken in een koekenpan. Een ei loskloppen en dat erover schenken. Daar een omelet van bakken. Een snee volkoren boterham besmeren met halvarine, beleggen met wat blaadjes spinazie en de dubbelgevouwen omelet, Doe daarna de andere snee er bovenop, snij diagonaal door. En doe vervolgens in elke helft een grote prikker.

10. Pittige zuurdesemsandwich met pindakaas

2 sneetjes volkoren zuurdesembrood besmeren met een beetje 100% pindakaas en een beetje sambal. Een snee beleggen met reepjes komkommer en een handje taugé. Dek af met de 2e snee brood. Snij het brood diagonaal doormidden en steek in elke helft een grote prikker.

Extra tips voor je gezond belegde broodje

  • Serveer elk gezond broodje samen met een kleine salade van een handje gemengde sla en een van de groenten die ook op het broodje zitten. Staat meteen heel feestelijk.
  • Let op het etiket en de samenstelling van je beleg. Hummus is bijvoorbeeld een gezonde keuze, maar sommige soorten hummus bevatten veel zout. Vergelijk daarom producten in de supermarkt en kies de gezondste optie. Je kunt ook zelf hummus, pesto of tapenade maken.